Skip to content
Tags

Visste det

augusti 5, 2010

Vid min ensamma frukost i morse utropade jag:
– Jag visste det, med hänsyftning till dagens undersökande journalistik på HBL angående frukostflingorna. Man kan lika gärna äta en sockermunk för flingorna innehåller en massa socker och är inte alls så hälsosamma som vi skulle vilja tro. Förresten, varför skulle annars amerikanerna äta sina sockermunkar till frukost, om inte för att undvika de ohälsosamma flingorna? 🙂
Vill man ha mindre salt i sig än det flingorna ger, kan man äta lite chips i stället. Ack, ack, nu har jag nog lärt ut helt fel saker till mina stackars barn. Bäst att de inte äter flingor eller mysli eller youghurt eller… Men vad sjutton skall vi äta då? Ge mig nu det där proteinpillret som gör att jag helt och hållet kan strunta i maten framöver. Ett piller om dagen som ger precis rätt mängd av det jag skall ha i mig. Tack.

– Jag visste det, utropade jag triumferande sent på eftermiddagen i dag då jag bläddrade i dagens Kauppalehti. Det går INTE att förena dåliga ekonomier och få en stor fungerande. Stort är inte vackert och effektivt. Vet inte hur mycket ni följt med i statens byråkratiska krumsprång, men sedan årsskiftet har ju ELY-centralerna (närings, trafik och miljö) verkat som en enda. Nu är de redan utan pengar och måste kanske permittera personalen. Det blev liksom ingen bättring att slå ihop allting. Är det för mycket byråkrati så är det och ju större desto värre.

Min dag i övrigt har gått åt till att skaffa mig sjuka fötter i den västra grannstaden, som också skulle vilja bli jättestor, så de skulle få en hel drös med nya direktörer medan allting annat sparas bort. Jag har alltså fnattat runt bland alla andra, som också tyckte att nu var det dags med det länge uppskjutna stadsbesöket, för idag kröp temperaturen under 25, ja, ställvis t o m under 20. Det ni!
Mina inköp var ytterst modesta. Inte ens en bok köpte jag. Tänka sig. Men några nystan bomullsgarn hittade hem till mig. Liksom en stor ringpärm. I den skall jag spara viktiga papper såsom stick- och virkbeskrivningar. 🙂

From → Ditt och datt

Kommentera

Kommentera

