Skip to content

Så mycket trevligt

november 29, 2010

Under veckoslutet som gick har det varit så mycket trevligt på gång att jag inte riktigt har hunnit smälta allting ännu.
I fredags offrade jag min veckosimning för att gå på julfest. Det var en mastodont tillställning med 400 närvarande. Lite spännande att se vem alla som jobbar i ”storstan”, men det var nog flera som jag missade i vimlet.

Innan vi tog oss till festen i Idrottshallen, skulle vi inta promilleaktiga varor vid bardisken i hotellet. Eftersom det är superlängesedan jag varit ute på nånting liknande drink hade jag bönat och bett ätteläggen om eminent hjälp med att hitta rätta namn och kombinationer. Mycket stöd fanns inte direkt att få, men några förslag fick jag, som verkade gångbara.
Hoppfullt inledde jag med att begära en Strawberry Margarita.
– Öh, och ett ursäktande leende var enda reaktionen hos flickan bakom disken.
– Kan jag få Sex on the beach då?
En klassisk vodkadrink måtte väl damen klara av, tänkte jag optimistiskt.
– Eh…
Oj, nu var goda råd dyra. Vad skulle jag nu begära?
Det blev ett litet glas sherry eftersom det inte fanns någon i närheten, som kunde blanda drinkar. Tur att jag inte bad om bartenderns specialare. Det hade väl blivit vatten från kran. 🙂

På lördagen blev jag bjuden på god grönsakssoppa på en julbasar, innan jag körde iväg till huvudstaden och gick på ELMA- och hantverksmässan. Mannen i mitt liv var så trög att han vägrade följa med. Han fnös åt stadsfasonerna att tvinga de stackars djuren in till mässcentret.
Tiden gick fort och det fanns mycket att se på. Dessvärre var kön till skogsmaskinssimulatorn så lång att jag fick skippa den grejen. 😦 Nöjde mig med att  istället bli bjuden på Backers goda bröd och åländsk ost i skuffisarnas mässtånd. Talade också med en hantverkare från Borgå och förstås besökte jag Lovisa vackra julbod.
Och nej mamma, ingen fara, jag köpte nästan inget garn alls! 😀

Igår begav jag mig ut i det vintriga landskapet och besökte en medeltidsmarknad på stallvinden. Intressant och annorlunda, men ack så kallt. Mina tår fryser fortfarande…
På söndagskvällen blev det inget stillsamt adventsmys hemmavid. Nej, ut i kylan med mig på nytt och sedan ljus och vacker barockmusik i Lovisa kyrka. Gloria!-konserten var en riktigt skön upplevelse.

På jobbet är det nu den sista intensiva veckan med undervisning. Nästa vecka är det kursplanering och städning som gäller.

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

