Skip to content

Sitku

november 30, 2010

– Bli int’ en sitku-mänska, sa hon och grep hårt om min arm
– Eh???
– Ja, du vet, en sån där som skjuter upp allting och glömmer att leva. Finnarna kallar det för sitku.

Aha, sedan-livet är bekant. I min garderob härjar det vilt. Sedan när jag gått upp lite passar de där byxorna och sedan om jag igen går ner lite passar den där kjolen…
Men själva livet lever jag nog här och nu. Åtminstone inbillar jag mig att det är så, fast jag nu just tänker att: ”sedan bara den här veckan är över så ska jag”…
Ja, och det som ska göras är bara en massa tråkjobb, städning, sortering, papperskrig. Saker som inte kan skjutas upp i all oändlighet, men visst är det betydligt viktigare att få sticka lite, skapa med händerna, umgås, läsa, gå på konserter, simma, se en bra film. Sånt kan ju inte skjutas upp.
Däremot kan det där virkade sängtäcket, som jag en vacker dag ska skapa, få vänta till pensionsåldern. 🙂
Tyvärr kan min avfärd till jobbet inte heller skjutas upp…

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

