Skip to content

Långsamt som kvällsskyn

januari 26, 2011

Långsamt, ytterst långsamt har jag läst boken ”Den skakande kvinnan eller historien om mina nerver”, skriven av Siri Hustvedt. Det är en bra bok, som inte är särskilt lättläst. Jag fascinerades av Siris självinsikt, hennes kunskap och sätt att presentera fakta utan att tappa bort sig. Boken är fullspäckad med exempel, forskningsresultat och intelligenta resonemang kring vårt psyke, vårt jag, neurologi, psykologi, psykiatri, hysteri och hjärnforskning. I början av boken när hon diskuterade olika diagnoser och hur klassificeringen av dem förändrats genom tiden tänkte jag nog att jag aldrig kulle komma igenom verket. Men samtidigt var det ju spännande att se om hon skulle hitta en plausibel förklaring till sina anfall av skakningar. I början var det ju också en massa namn att hålla reda på, men mot slutet hade jag bättre överblick och kunde något sånär skilja åt de olika forskarna. Boken ger mycket att tänka på: Vad är friskt och vad är sjukt? Vad går att mäta? Vad syns i hjärnan? Vad är verkligt? Kulturbetingat? Inlärt? osv.

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. gilla permalink

    tack för tipset, den ska jag läsa…nån gång.

    • inges permalink

      Håll till godo. En bra bok, som kräver en hel del av läsaren.

Kommentera

