Skip to content

Se till mig

februari 28, 2011

I början av den här månaden, februari alltså, läste jag ut Se till mig som liten är. Boken är Kaj Korkea-ahos debutroman och kom ut redan år 2009. Här finns många bottnar. Ytligt sett handlar boken om Kasper och Lina. Han 23 år och hon några år yngre. Deras kärlekshistoria och kulturkrockar. Hon från ett frireligiöst hem, han från ett sekulariserat. Mörka underströmmar glimtar fram och håller upp spänningen.

I början av boken tappar jag bort mig på grund av de tisdsmässiga hoppen. Övergångarna är inte markerade.
Personporträtten känns äkta och jag till och med oroar mig för att Kasper inte har några fritidsintressen alls, annat än Lina.
Språket är träffsäkert och dialogen en njutning. Lite åtstramning saknar jag i ångestscenerna. Om författaren hade använt mindre ord och uppräkningar hade storyn blivit tätare och mera skrämmande. Nu blev det för många ord uppradade efter varann, men de förde inte handlingen framåt. Läsaren får liksom inte en chans att bilda sig en egen uppfattning.
Medger för övrigt att jag har börjat titta med lite annorlunda ögon på masterna som har dykt upp som svampar ur jorden här omkring. Tur att jag inte har nån i närheten, som kunde övervaka mig med sitt röda öga.

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

