Skip to content

Livet på en kylskåpsdörr

mars 29, 2011

I söndags sträckläste jag ut boken Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers. En liten relationsroman om mor-dotterförhållande och hur det blir när inte allt går som det var tänkt. Boken är skriven i en spännande form med lappar på kylskåpet. Mamman och dottern har båda bråttom på var sitt håll och borde få mera tid tillsammans. Kommunikationen sker via lapparna. Trots att vissa saker förblir dunkla tycker jag greppet är spännande och författaren får fram känslorna riktigt bra via de knapphändiga lapparna. Sådant kräver skicklighet. Som läsare bryr jag mig faktiskt inte om hur dottern Claire ser ut, åldern framkommer då hon ska fira födelsedag. Att mamman är knapphändig med information och vill skydda dottern när det strular till sig är förståeligt. Men Claire behöver få veta sanningen hur ont det än gör.
Tänk att via de här lapparna kunna beskriva så mycket, Claires pojkvän och mammans oro för det, skolframgång, matbestyr, sjukdom, mm.
En klart läsvärd bok som både passar vuxna och tonåringar.

From → Litteratur

6 kommentarer
  1. Låter som ett intressant upplägg!

  2. emilia permalink

    Ai, va du ha läsi finer bok! Men ha ni duka fint?

    • inges permalink

      Ja, det har jag gjort med gula påskblommor och allt, som jag fick i måndags. Men karlarna dom bara fnyser åt sånt.

  3. Låter verkligen som en läsvärd bok, skall hålla den i minnet tills jag nästa gång beställer något från Adlibris. Jag gillar sånt med mor och dotter teman, och sånt som är i dagboksform, och det här är lite liknande, verkar det som.

Kommentera

