Skip to content

Att man kan ha det bra

juni 7, 2011

Tidigt i söndags ringde min Nokia uppfordrande hela två gånger innan jag hann in och svara. Och nej, jag har INTE med mig mobilen när det är söndag och jag är ledig.
Allt nog, svägerskan frågade om jag redan skaffat någon blomma till trappan. Och nej, det hade jag ju nu inte.
I samma andetag undrade hon hurudan ampel jag ville ha till födelsedagen för hon skulle fara med sin syster till trädgården i Pernå. Varje år då svägerskan mår bra brukar jag få en ampel till midsommaren, som förskott på födelsedagspresenten. Nåt som jag är verkligt tacksam för och uppskattar stort. Nu var hon tidigare än nånsin med sin gåva.

Och inte nog med det. Hon hade tillrett kalops till söndagsmiddag åt oss. Från frysen hade hon dessutom tagit de sista påsarna med lingon och kokat några burkar sylt. Och snäll som hon är skänkte hon en burk med skogens guld åt oss. Så bra att hon tänkte på sin  lillebror.

Så kokade äldsta ättelägget potatis och värmde kalopsen och vi njöt av en jättegod middag.
Jag åt och tänkte: Att man kan ha det bra.

Igår bjöd mannen i mitt liv på mat, blodplättar och hemkokt lingonsylt. Mumsfilibabba. Som ni ser har lingonsylten gått bra åt. Mannen i mitt liv har infört strikt ransonering. Men jag misstänker nog att sylten tar slut långt innan höstens lingon lyser röda i skog och mark.

I dag ska jag iväg på lunch med deltagarna i stickcaféet = slipper laga mat också idag. Jippii!

Vad har jag gjort för att förtjäna all den här godheten? Och hur skall jag kunna återgälda den?

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

