Skip to content

Förföljd

juni 24, 2011

Det började i onsdags på kvällen. Nokian ringde och jag svarade glatt trots att skärmen visade ”Okänt nummer”. Killen presenterade sig som nånting från nånstans.
– Go’kväll
– Anteeksi?
– Go’kväll
Och så slog han luren i mitt öra. Haaa! Ett-noll till mig.

Torsdagmorgon grydde. Halvnio ringde det igen. Jag är den och den från det och det företaget sade en ny kille på finska. När jag hörde ordet porslin sade jag blixtsnabbt:
– Nej, tack och hej, på svenska och stängde i min tur av samtalet.

Mitt på dagen ringde en dam och kvittrade glatt. Vet jag att si och så många i min by inte äter fisk så ofta de borde?
– Öh??
Ja, och om man inte äter fisk kan man få hjärt- och kärlsjukdomar och för det hjälper enbart Omega 3, bla, bla, bla…
Hur jag än försökte säga: Nej, nej och åter nej så lyssnade hon inte alls på mig. Funderade i något skede på att säga åt henne att jag är suicidal och inte vill rädda mitt hjärta, men insåg att hon på grund av sin brytning nog inte skulle ha förstått ordets innebörd. Dessutom har min mamma sagt att det är fult att ljuga! 🙂
Efter att jag envist hade tackat nej till allt kunde jag konstatera att nu fick jag då inte tre månaders Omega3-piller för 39 euro hemkörda till min dörr. Hon tyckte att jag hade förlorat, medan jag själv skriver in det i kassaboken, som rena rama vinsten.

På eftermiddagen ringde en kille och presenterade sig som den och den från Elisa. Ville jag ha förmånligare telefonräkning?
Nåjo, klart jag vill, men helst skulle jag vilja ha allting skriftligt och inte genomgånget per telefon. Vem vet vad man tackar ja till då och hur ska man komma åt att läsa det finstilta?

Telefonförsäljarna verkar ha haft en riktig drive och jag känner mig förföljd. Tyvärr har ingen ringt och frågat om jag vill dra med ut på något äventyrligt. Det är ju såna samtal jag vill ha.

Nu önskar jag er alla telefonfrid och

EN RIKTIGT SKÖN OCH FIN MIDSOMMAR!

From → Ditt och datt, Fritid

6 kommentarer
  1. Midsommar hälsningar, super intressant ( ovanlig)efterrätt får du om du sticker dig in här vid 6 tiden. Ingenting till salu, GRATIS!

    • inges permalink

      Åh, nu missade jag en efterrätt. Men å andra sidan, vad kan väl klå klassikern med vaniljgräddglass och färska jordgubbar? Den serverade jag igår, för jordgubbar är ju både nyttiga och goda.

  2. Trevlig midsommar
    I onsdags ringde en omega tant till mig med… men hon ficka ha sina fisk piller själv 🙂

    • inges permalink

      Jo, det är nog godare med riktigt fisk, så igår serverades här både sill, rökt sik och lax. 🙂

  3. Du verkar att ha haft en tid när du varit populär vid telefonen. Frugan här hemma hade oturen att svara på Omega 3 diskussionen, men hon kvitterade snabbt att hon nog har bättre koll på omega 3 och hjärtsjukdomar, än den som ringde, därefter blev det tyst i båda telefonerna. Ha en bra midsommar oberoende av vädret. 😉

    • inges permalink

      Tack, hoppas ni också har en fin midsommar. Igår hade vi strålande sol här, men idag ett stilla ihållande duggregn och så skumt inne att man hamnar och använda elektricitet för att se något.

Kommentera

