Skip to content

Emma & Uno – visst var det kärlek

juli 9, 2011

I huvudbiblioteket i stan finns en spännande hylla invid lånedisken. Varje gång när jag tänkt att ”idag lämnar jag enbart in böcker och lånar inga nya” så har det inte gått så bra när jag kastat ett snabbt öga på den där snurrhyllan. Där har bibliotekarierna plockat fram spännande och fantasikittlande böcker och en och annan hamnar förstås i mina nypor. Så var det med boken Emma & Uno – visst var det kärlek av Märta Tikkanen. En fin bok, som jag njutit av.

Märta Tikkanen har ett bra språk, lågmält och utan åthävor får hon fram personligheterna. Boken handlar om Emma och Uno Stadius, som är Tikkanens mormor och morfar. Emma gifter sig i unga år med Uno som ivrar för folkbildningen och inte precis är någon mogen familjefar. Han är tvungen att förverkliga sina idéer och drömmar om folkhögskolor och bildning åt alla. Han föreläser i Sverige och Norge medan Emma efter kort samliv i Vetlanda återvänder till Finland och ensam har att uppfostra de sex barnen. Finland lever i en brytningstid under kejsardömet, blir småningom fritt, men det var inte lätt att leva för inbördeskriget och den ekonomiska nedgången satte sina spår.

Boken bygger på brevväxlingen mellan Emma och Uno, lågmält och kärleksfullt fyller Tikkanen i luckorna där hon kan. Själv har jag ibland lust att strypa den där karlen för jag blir så arg på honom. Men tidsandan och uppfattningarna var ju annorlunda på den tiden. Mannen var ju kvinnans förmyndare. Uno kunde väl inte rå för att han brann för sin sak och inte hade tid eller ork för familjelivet? Tikkanen tränger på djupet och försöker förstå hur det gick som det gick. Hon skriver utan att döma, förundrar sig över det faktum att kvinnor dras till ”omöjliga” män, såsom hon också själv har gjort. Här finns inga givna svar, men mycket kärlek och samvaro med starka familjeband.
En bok jag varmt rekommenderar.

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. Har äntligen nu på semestern LITE extra tid att läsa andras bloggar o du skriver så personligt. Visst! Böcker är härliga, tidningar likaså, i alla former.

    • inges permalink

      Tack. Allt läsbart är egentligen intressant. Själv drabbas jag från och till av tidningsfrossa och skulle vilja bläddra och läsa i alla möjliga tidningar. Men snart blir det väl slut på det om man måste betala skatt. 😦

Kommentera

