Skip to content

Måste berätta

augusti 7, 2011

– Du måste berätta för dina barn, sade hon och spände uppfordrande ögonen i mig där vi satt och njöt av en mugg te på den skuggiga terrassen. Vi hade precis hunnit uppdatera varandra om sommarens äventyr och vedermödor. Jag hade delat med mig av den där förunderliga frihetskänslan och känslan av just nu och precis här, som genomströmmar mig från och till. En euforisk lyckokänsla, som får mig att glömma allting och bara gå och le fånigt på torget i stan.

– Du måste berätta för barnen att man kan vara så där lycklig också efter att man fyllt 50. De måste få veta att livet inte enbart är en kamp och vuxenbekymmer.
Nu funderar jag faktiskt på hur jag ska kunna förklara det här tillrandet inombords, som t o m överraskar mig själv. Hur ska jag kunna berätta om det så ätteläggen inte fnyser och dottern strax börjar tala om nåt annat?

From → Ditt och datt

2 kommentarer
  1. Det är väl värt ett försök. Om ätteläggen fnyser, låt dem göra det och gå envist på. Berätta en annan gång, ungefär samma sak. De kommer att uppskatta dina ”ansträngningar” då de blir äldre, tro mig 🙂

    • inges permalink

      Ja, jag kommer nog att berätta och vara lika envis som då jag brukar upprepa de tre orden: Jag älskar dig. Sånt är också viktigt att få höra gång på gång.

Kommentera

