Skip to content

Fantastiskt!

augusti 22, 2011

Säga vad ni vill om bloggande, men det är helt enkelt FANTASTISKT. Om inte bloggen.fi fanns, hur skulle jag då ha kommit i kontakt med Greta i pepparkakshuset? Utan bloggen hade jag inte kunnat kommentera den vackra rosenväskan på fjolårets foto från Juthbacka. Ja, och utan bloggen hade ju inte Greta lagt ut vare sig text eller foto heller.
Och sedan griper ödet in. Väskan fanns kvar på årets marknad! Kan ni tänka er? Det måste ju vara ödet? Eller kanske det är som Greta skrev att väskan är välsignad för den har endast en gång varit ute på vift och då till bönehuset.
Och nu kommer vi det allra mest fantastiska. Greta köper rosenväskan åt  mig!!!!! Och jag blir så glad här framför skärmen att jag upphäver ett illvrål – tur att jag var ensam inne och inte skrämde slag på andra än några stackars katter- hoppar och skuttar och är farligt nära att ramla ner och slå huvudet i databordet.
När jag lugnat mig en smula sprids en skön värme inombords. Tänk att Greta hade mig i åtanke när hon gick där på marknaden. Fantastiskt!

Meddelandet om rosenväskan är precis den glädjekick jag behöver idag, för jag är så sinnad på mig själv. I dagarna två har jag försökt psyka mig till att precis idag på min lediga dag åka in till Helsingfors och försöka jaga den där klänningen till lördagens bröllop. Jag försökte i mitt inre måla upp alla positiva bilder jag kom på. Skulle t o m ha tillåtit mig själv att göra en avstickare både till Akademiska bokhandeln och nån garnaffär. Mina intentioner var som vanligt jättegoda. Jag skulle ta min Adam plåtlåda till grannstaden, därefter äntra bussen, kunde t o m ha tagit med en liten stickning eller virkning för resan, stigit av i Kampen och sedan flanerat och njutit av storstadsvimlet, alldeles ensam och fri.
Pytt, hur positiva bilder jag än försökte mig på, så trängde sig de där vantrivselbilderna allt starkare igenom. I H:fors rusar alla, hur ska jag få med mig alla kassar, OM jag hittar någon klänning värd namnet alltså, när jag ska på toaletten, hur ska jag klara kassar och lunchbricka och hur ska jag stå ut med att prova kläder i trånga svettiga bås och hur…
Så trots att jag steg upp redan 6.30 i morse, duschade i rasande fart och sedan faktiskt skulle åka iväg, så gick det bara inte. Det blev tvärstopp! Så vad ska jag nu ta mig till? Ta nån av de där två klänningarna, som dottern har dömt ut? Panikhandla i fredag? Näthandel kommer inte längre på fråga tyvärr. Och nu är jag  faktiskt sur på mig själv, jag skulle ha gjort som jag ursprungligen tänkte, dvs haft en sömmerska att sy upp just en sådan klänning som jag skulle vilja ha och trivs i. Varför kan inte festklädsel helt enkelt vara ett par raka svarta långbyxor?
ARGH! Går det liksom att träna sig för att nånsin börja gilla kläder och klädinköp?

From → Ditt och datt, Fritid

8 kommentarer
  1. Ja, bloggen är fantastisk, Inge
    om jag min åsikt säga finge! 😀 Utan den hade jag inte heller lärt mig känna fantastiska Greta och många andra fantastiska människor … 🙂

    • inges permalink

      Ja, tänk, hur klarade vi oss förr? Utan bloggen? Hemska tanke…

  2. vandravidare permalink

    Ja visst är den fantastisk, som en familj 🙂 P.s jag hatar klädinköp, allra mest att prova kläder.Tacka vet jag joggingbyxor 🙂

    • inges permalink

      Ja, precis, som en enda stor familj i både sorg och glädje.
      Jaaa, hurra för joggingbyxor. Tyvärr tror jag att inte heller de klassas som festklädsel? 🙂

      • vandris permalink

        Men vi kunde ju införa det 😀

      • inges permalink

        Ja, absolut. Det tycker jag att vi gör.

  3. Klädinköp är inte rolig, skoköp ännu värre för mig 😦
    Men du borde ju ha din väska till fredag för den”reste” idag , och va glad man kan bli att glädja en annan. Leve bloggen.fi!

    • inges permalink

      Åh, va bra! Kanske jag ska ta den med på bröllopet istället för den tänkta festväskan? Ja, hurra, hurra för bloggen och alla bloggare här.
      Och jag håller helt med dig, det är härligt att kunna överraska och få ge. Och fortfarande är jag så förundrad över att väskan fanns kvar ännu…

Kommentera

