Skip to content

Skvalp, skvalp

augusti 25, 2011

Inte en droppe regn på denna underbara sommardag, som jag dessvärre slösade bort på oväsentligheter…

Tog tjuren vid hornen och begav mig västerut efter jobbinsats på morgonen. I bussen från grannstaden till huvudstaden, fanns det fullt med vatten mellan dubbelfönstret. Rejäla vågor uppstod när chauffören tvingades tvärnita vid trafikljusen.
Skvalp, skvalp lät det. Jag blängde misstänksamt på vattnet. Tänk om det smet ut från sin glasboning.
Säga vad man vill om trafikarrangemangen under brobyggnationen, men särskilt smidigt löper det inte. Småbilarna pilade hit och dit och kors och tvärs stod de i korsningarna.

En och en halv timme stod jag ut med storstadslivet. Sen struntade jag i det hela. Det blir INGEN klänning till lördagens bröllop. Nixipixi. Får bli nattsärken, kan inte hjälpas. Men dottern har nådigt gett mig lov att ikläda mig benkläder, så det ordnar sig väl? Eh…
Dock, jag har ju gjort ett tappert försök. Satt min fot i en klädaffär, stått och pinat mig igenom provning på provning och kom hem med en vinterrock och en höstrock! Det ni, nu är jag utrustad, men dock inte för bröllop… 🙂

Ordentlig var jag också, satte inte min fot i en enda garnaffär i huvudstan. Ikväll fick jag dock en förfrågan om att sticka en svart väst i ett tunt garn, alltså borde jag kanske ändå kollat lite på garner?
Inte gick jag till Akademen heller. Klapp, klapp, så duktig jag var. Avstod från mina två största passioner.
Däremot fördrev jag väntetiden med att först titta på bijouterier och sedan på tidningsutbudet både i Anttila och K-supermarket i Kampen.

Skvalp, skvalp, lät det i min stooora plastkasse när jag äntrade bussen. Mineralvattnet släckte törsten och dämpade den värsta hungern.

Skvalp, skvalp hade det nog låtit i den klädaffär jag ännu hade tänkt chansa på i grannstaden. Den var stängd på grund av vattenskada. 😦

Skvalp, skvalp, lät det nog i mitt huvud, då jag rusade in i KappAhl, rev med mig alla t-shirts i ”min” storlek, som såldes för 5 euro/styck. Sedan försökte jag betala hela kalaset med fel bankkort. Fick totalt fnatt.

Skvalp, skvalp, lät det när jag äntligen satt i den stekheta bilen, som var parkerad lååångt borta och hade stått mitt i solen hela dagen. Blev till att torka svetten från pannan innan jag manövrerade kylaren österut för hemfärd.

From → Ditt och datt, Fritid

4 kommentarer
  1. mumsen permalink

    Vilken pärs du gått genom. Inte en enda klänning i hela stan ????? Kloka inköp iaf. Ha det gott, det brukar ordna sej. Kramg’natt
    Pst Läcker marttaslunga du fått 😉

    • inges permalink

      Ja, tänk att jag lite darrbent överlevde! 🙂 Och min marthaslunga är bäst, den är ju från Juthbacka!

  2. Inte underligt alls att det skvalpar efter en pärstur till hufvudstaden, benklädnad borde nog gå bra på bröllop, flesta män kommer ju alltid klädd så. Sikken tur ändå att aftonväskan hann fram redan till frukosten 🙂

    • inges permalink

      Huvudstan är dessvärre inget trevligt ställe, åtminstone inte för en lanttis, som mej. Lite synd att fokus blir på klädseln istället för på huvudsaken, dvs att fira och delta i bröllopsparets glädje…

Kommentera

