Skip to content
Tags

Livat i sängen

augusti 26, 2011

Igår kväll gick jag och lade mig innan midnatt. Gårdagens klädpärs tog på…
I lampans varma sken höll jag krampaktigt i thrillern och läste försiktigt. Skulle det gå bra? Var de skuggade? Avlyssnade? Avslöjade?

I nattens tystnad nås mina trumhinnor av ett fladdrigt ljud, hjärtat bankar och jag rycker till. Drömmer jag?
Ljudet tilltar i styrka. Jag ser mig desperat omkring. Är det verkligt eller framsprunget ur min fantasi?
Hörs alldeles tätt intill sängen.
Inget syns, men tydliga vingslag hörs. Kan det vara en fladdermus? Eller..?
Har sinnesnärvaro nog att låta bli skriket som vill upp ur strupen. Hänsyn måste tas till nästyngsta ättelägget som skall upp före sju för att hinna till sommarjobbet.

Ljudet fortsätter och nu är jag rejält rädd, sveper det vita lakanet om mig och rusar till vardagsrummet vilt viftande. Mannen i mitt liv har slocknat framför tv:n. Han öppnar förskräckt ögonen och utstöter gutturala ljud alltmedan jag frenetiskt viftar upplyst av tv:ns blåaktiga sken. Ju mer jag går på, desto stirrigare blir han.
– Du måste komma, vädjar jag. Men han ger kalla handen. Vem skulle vilja gå nånstans alls mitt i natten med ett helgalet spöke.

Sent omsider vaknar han till sig på riktigt och kommer till min undsättning. Med ficklampan i högsta hugg smyger han sig försiktigt till sängen.
Jodå, ljudet är kvar och det är verkligt. Ingenting syns, men hörs desto mera.
Han lokaliserar ljudet, gläntar försiktigt och faller raklång ner i sängen och gapskrattar.
Va?

En skalbagge hade fastnat i en väska och försökte desperat ta sig ut. Mannen i mitt liv tog den varsamt i sina händer och förde ut den så den fick flyga sin kos.
Hoppas det blir lugnare i sängen i natt.

From → Ditt och datt

Kommentera

Kommentera

