Skip to content

Kärleksört

september 24, 2011

I gryningen i morse steg jag upp. Även om jag var rätt trött så är det riktigt bra, för då hinner jag åtminstone se solen innan de mörka molnen skockas  och himlens portar öppnas och dränker både folk och fä igen. Idag blir det en barnrik dag. Bland evenemangen i nejden finns det en hel drös att välja på, höstmarknader både i Borgå, Sarvsalö och Liljendal, pumpakarneval i Strömfors. Men alla begivenheter får stryka på foten idag för avkommans skull. Två är nämligen på besök. Minstingen åker visserligen iväg till huvudstan så det blir väl nån sorts invånarbalans i huset ändå. Nådigt hade jag fått åka med och kunnat spatsera i östra centrum. Men jag kunde inte visualisera mig åkandes i en Cadillac full av 20-åringar. Eller nåja, visst hade jag trivts i deras sällskap, men inte i köpcentret. Såna byggnadskomplex ger mig ångest.

Kärleksörten är oansenlig hela sommaren för att sent på hösten ta fart och glädja en med vackra rödfärgade blommor. Här fångad i morgonsolens glans.

From → Ditt och datt, Fritid

6 kommentarer
  1. Visst är de vackra, kärleksörterna! Jag har flera olika och blir lika lycklig varje höst!

  2. Nästan det enda som blommar här nu är den tacksamma kärleksörten, en fin höstblomma.
    Avkomma på besök här oxå!

    • inges permalink

      Så härligt med den tacksamma blomman och avkomma på besök. Nu är det söndagskväll och vår har åkt västerut igen… Men om en liten vecka har han lovat återkomma.

  3. Vi har också massor av kärleksörter på Kretsgången. Vi har också tagit in dem och lagt dem i vas. De håller bra och är vackra i sin enkelhet.

    • inges permalink

      Vi har tagit in de lysande gula jordärtskocksblommorna istället. Eller nåja vi och vi, det är faktiskt mannen i mitt liv som brukar se till att jag har färska blommor på köksbordet från våren till sena hösten. Och det uppskattar jag stort.

Kommentera

