Skip to content

På jakt efter stegen

september 27, 2011

Allt ska man då ge sig in i och det dessutom helt frivilligt. Smart av Folkhälsan att ha en kampanj på nätet och få nördar som undertecknad att fastna. Hann knappt hem från jobbet förrän jag rusade ut med joggingskorna på och stegmätaren i fickan. På jakt efter stegen…
– Vaaaa, hördes från vardagsrummets soffa
– Ska du jaga steken?
Nä, alltså skulle bara bege mig iväg på en liten kort runda i det avtagande dagsljuset. Stegandet blev dessvärre betydligt längre än jag tänkte. Hade ju redan vandrat vid ån i grannstaden när jag hade håltimme på dagen. Vädret helt underbart, varmt och soligt.
Aj, aj, aj, nu är mina fötter sjuka och vill inte mera. Det positiva med stegräknaren är att jag i jobbet faktiskt vandrar på riktigt friskt, tänka sig.

Att ställa in stegmätaren var en konst i sig. Mycket slarvigt hade jag läst instruktionen och närmade mig den lilla tingesten med manligt dödsförakt. Hur det nu kom sig hade jag fått för mig att batteriet på något sätt skulle aktiveras. Mannen i mitt liv som fick en skranglig skruvmejsel och stegmätaren i handen förstod precis inget. Varför skulle batteriet öppnas? Stod det nånstans att det fanns ett skyddsplast på? Öh, njaaa var det inte så? Snällt skruvade han upp skruven, ack och ve utan kryssmejsel, kollade konfunderat batteriet och fattade inget. Han vill ju stötta frun i alla dårskaper, men det finns gränser.
– Såg du alls vad du sku göra ti först?
– Nå de va nåt med batteriet, envisades jag.
Eftersom inget hände med mätaren var jag ju tvungen att gräva fram den lilla instruktionsbroschyren och man skulle INTE alls greja med batteriet. Nej, man skulle bara trycka in med en vass pinne och få alla inställningar gjorda. SET och ready to go.
Gäller att minnas att läsa av räknaren i tid, för vid midnatt töms den.

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

