Skip to content
Tags

Offer för mytbildning

oktober 24, 2011

Erkänner villigt, det finns vissa myter jag fortfarande går på fullt och fast. För så har det varit ända sedan jag var liten tös och det är svårt att rucka på. Inte så att jag skulle ha neofobi, nej, inte alls, men om jag nu har vuxit upp i tron att vissa saker är bra för magen så är det ju så, inte sant? Eller vänta nu, kanske havregrynsgröten inte alls är hälsosam? Är det också en myt? Jaaa, inte gott att veta.

Men i lördags när jag efter 1½ dags konstiga symtom, med illamående, trötthet osv., tog ett snabbt varv i mataffären, gick jag faktiskt till lemonadhyllan. Visst är det ju gul Jaffa man behöver när man är sjuk?
Jo, alltså jag vet att det i princip är kolsyran, som behövs till något i magen, eller hur det nu var… Det innebär ju att det skulle duga med vilket kolsyrevatten, som helst. Men nej, det ska vara gul Jaffa om man ska bli frisk. Så har det varit ända sen jag var liten och varje gång har det faktiskt hjälpt. Myt eller inte. I någorlunda klarsynta stunder inser jag ju att det inte enbart är Jaffan, som finns i bakhuvudet utan också minnet av mammas ömsinta skötsel och specialbehandling. Så nästa gång jag känner mig lite dålig och illamående, gissa vad jag dricker då?

From → Ditt och datt

4 kommentarer
  1. Klart det ska vara gul Jaffa när man är sjuk och rölimonad och grisa då man är frisk, på midsommar! 🙂 Aldrig tvärtom.

    • inges permalink

      Jo gult när man är sjuk, men det där med rött på midsommaren var nytt för mig. Hos oss har det enbart varit fråga om sill, nypotatis och jordgubbar.

  2. gilla permalink

    Så sannt så….åtm. när vi drabbats av kräksjukan så har vi guljaffa som medicin o vichyvatten…..havregrynsgröt äter jag o sonen mest varje morgon, den är mättande och snäll mot magen 🙂 och det är ingen myt alls

    • inges permalink

      Jo, det är liksom en inbyggd reflex att det ska vara gul Jaffa.

Kommentera

