Skip to content

Satellitskit

november 11, 2011

Piiiiip, piiiiiiiip, tystnad, piiiiiiiiiiiiiiiip, tystnad, piiiiip, piiiiiip, lät det i morse utanför sovrumsfönstret. Jag spratt till i den sköna sängen och var med ens jätterädd. Vad är det som piper?
Jag stapplar upp på sömndruckna ben, får på mig fleecemorgonrocken och rusar ut. Jo, jo, skulle jag inte varit så trött och skulle hjärnan ha vaknat hade jag ju genast insett att det var mannen i mitt liv som riktade tallriken mot satelliten i skyn för att kunna se på massor av TV-kanaler.
Sovmorgonen kunde jag vinka adjö till. Inte en chans att få tag på de sköna drömmarna efter en sådan häftig väckning. Surare än en ättiksgurka muttrade jag åt mannen.
– Ja, men jag väntade ju ändå till klockan åtta, var hans försvar. ARGH! Men jag skulle ju få sova till halvtio minst. Attans karl. Veckans enda sovmorgon var förbi utan att jag ens hunnit njuta av den. Mannen i mitt liv försökte trösta mig med en massa morgonvisdomar om hur bra det är att vara uppe i tid osv. Jag svarade inget, risken att olämpliga saker skulle hoppat ur munnen var akut överhängande.

Senare när jag intog min frukost, satte han sig mittemot mig vid köksbordet, tittade hoppfullt på mig och jag väntade mig förstås en ursäkt. Men…
– Sku int du kunna ringa dit ti firman, för nu ska det uppdateras? De är ju någo tekniskt och sånt kan du ju.
– Nej, nej, absolut inte, svarade jag, som inte ville bli störd i mitt läsande av Husis. Inte för att jag är särskilt intresserad av EU-skuldkrisen eller vad Nalle Wahlroos sagt. Nej, sånt gör mig enbart upprörd och får morgonmålet att fastna i halsen. Men det finns ju så mycket annat att läsa i tidningen.
– Men ja vet int vart ja ska ringa och ja vet int va vi har för kort.
Stööön. Sammanbitet lämnade jag köksbordet. Drog fram fakturan från satellitbolaget, kopierade den och lade den framför näsan på mannen i mitt liv.
– Varsågod, sade jag och försökte hålla frosten i rösten på max -7 grader.

Han tvekade lite, tog sedan mod till sig och ringde upp. Smått förskräckt ropade han till:
– De e en automat.
Jo, jo, det är ju dagens servicenummer. Börjar ju liksom med att man som kund ska knappa in rätt. Till all lycka behövde han inte vänta alltför länge innan en hjälpsam dam genom nåt hokuspokus trollade fram en hel drös med kanaler. Som ett litet barn på julafton damp han ner i soffan och zappade igenom alla kanaler. Glatt hojtande åt mig som fortfarande försökte läsa Husis.
– Nu e här tre kanaler med golf, här e en kanal med klassiska riktiga filmer, nu e här ishockey osv. osv.

När han zappat igenom kanalutbudet var han nöjd. Nu kan han igen se på TV dygnet runt om han vill. I ett huj försvann han ut för att efter en stund återkomma.
– Nu har vi antennledningen färdig till TV:n i köket, konstaterade han.
– Nej, nej och åter nej. Först ska vi ha nytt kök, sen får du ta in TV i köket.
– Ja, men tänk nu, så kan du se på nyheterna medan du lagar mat.
– O hur sku de gå till? frågar jag med mjukt siden i rösten.
– Nu får ja ju int ens höra på radion i köket utan att ni stänger av den.

Som den kloka man han ändå ibland är, inser han att nu är det bäst att avbryta vidare diskussioner. Själv inser jag att det är lika bra att ge upp Husisläsandet och sätta sig framför datorn och jobba lite. Samtidigt bestämmer jag mig för att under eftermiddagen fly till lugnet i vävsalen innan jag senare på eftermiddagen hoppar i bassängen.
Visst konstaterade jag igår att mannen i mitt liv är snäll?

From → Ditt och datt, Fritid

2 kommentarer
  1. Utan att känna mannen i ditt liv förstår jag att han är snäll 🙂
    Det där med vävstolen fick mig att komma i håg inlägget som handlade om då du bara skulle ta en liten sväng till salen och blev borta hela dan 😀

    • inges permalink

      Jo, han är jättensäll. Idag har jag varit borta bara en del av dagen, för jag var hemma redan vid 15.30-tiden! Det artar sig. 🙂

Kommentera

