Skip to content

En sån turgumma

december 10, 2011

Klagomål har mottagits före klockan 9 i morse:
– Du har inte uppdaterat din blogg, sa dottern upprört.
Mmm, svarade jag lite sömndrucket för i det skedet hade jag ännu inte bestämt mig för om det var dags att kliva ur sängen eller ligga kvar och läsa lite i tegelstensromanen. Men konstiga ljud från vinden fick mig att snabbt skutta upp och kolla läget. De byiga vindarna kan i princip ställa till med vad som helst och vem vet om takteglen hade lossnat under natten?

Men alltså, beklagar jag har helt enkelt inte gett mig tid att skriva här. November var så intensiv med så mycket undervisning att jag inte hade stor lust att sitta framför datorn på fritiden. Men nu lugnar det småningom ner sig och jullovet väntar redan runt hörnet. Lite jobb skall ännu avklaras, men sedan…

Då när jag inte har jobbat har jag istället haft fullt upp på fritiden. Mest har det varit barn på besök, men jag har också hunnit med att besöka två julbasarer, gå på julkortskurs, hunnit till vävsalen och både städa och väva, simmat, haft gäster och hunnit vara på julglögg samt kvistat över till Stockholm på studiebesök. Lägg därtill en förkylning och ni förstår att bloggen tyvärr hamnat längst ner på prioritetslistan.
– Hur ska jag nu veta vad du håller på med, har även mannen i mitt liv klagat. Tsss, säger jag till det. Klart han vet vad jag håller på med. Men han saknar lite grann dotterns vet-du-vad-mamma-skrev-i-bloggen-samtal.

I onsdags var jag iväg till Karhula simhall med mina kolleger utökade med finska medborgarinstitutet. Vi hade Tyky-dag (= försöka upprätthålla vår arbetsförmåga på arbetsgivarens bekostnad). Vi kombinerar sport och kultur så också nu då vi efter simningen styrde kylaren mot sjöfartsmuseet Wellamo i Kotka. Där inledde vi med välbehövlig lunch i Lakonki (= landgång) för att sedan gå en guidad tur i museet. För tillfället finns där verk av Ilja Repin och hans elever utställda i den ena salen. Mycket intressant att se på och ta del av av. Dagen avrundades med kaffe/te och bulle i samma Lankonki, som vi ätit lunch.

Under hemfärden försökte jag förklara för min finskspråkiga kollega det fantastiska i att som finlandssvensk besöka Stockholm, ja Sverige överhuvudtaget. Att plötsligt omges av sitt modersmål, att kunna välja bland svenska böcker hyllmeter efter hyllmeter, istället för några få undangömda titlar i den finska bokhandeln. Hon fick en aha-upplevelse för hon hade aldrig tänkt på saken ur den synvinkeln.
Tänker nu inte blogga om vad vi gjorde officiellt i Stockholm förra torsdagen och fredagen, för det har andra redan gjort. Dessutom tog jag faktiskt inte ett endaste ett foto, trots att jag hade med mig min lilla Nikon, men…
Inofficiellt gjorde jag tyvärr  inte så mycket heller. Missade det mesta och stupade i säng redan 20.30 på torsdagskvällen. Lite snopet faktiskt. Där var jag i den kungliga huvudstaden och kunde ha gått på teater, konsert, bio eller ja vad som helst.
Hotellet, Scandic Malmen befann sig på gångavstånd från Skrapan där jag och kollegan från Helsingfors hittade Akademibokhandeln. Där gick det att köpa fyra pocketböcker till priset av tre. Eftersom vi flög till och från Stockholm kunde man tyvärr inte fylla hela kappsäcken, eller i mitt fall den lånade kabinväskan, med enbart böcker. Lite godis inhandlade vi i Coop och Åhléns Hemköp. I tisdags, på självständighetsdagen, när vi hade gäster, försvann en påse Twist innan yngsta ättelägget hann få en endaste karamell. Lite snopet. Tur var det att vi handlade godiset i ”vanlig” affär, för på Arlanda fick vi inte handla taxfree eftersom vi enbart skulle till Finland och inte mellanlandade i Mariehamn. Sånt där hade jag inte minsta koll på för det är elva år sedan jag senast flög, då också till Stockholm. Jag är alltså mycket miljömedveten! Inför den här resan var jag ärligt sagt en aning orolig eftersom allt med säkerhetskontroller mm var helt nytt. Dottern tröttnade på alla mina frågor om allt från vätskor till incheckning. Jag frågade också oroligt om bågen i BH:n ger piiip. Äsch, fick jag till svar, den är av plast. Pyttsan heller, visst pep det till i Arlanda på hemvägen. Men jag kom ändå lyckligt hem. 40 minuter tog flygfärden, men trots att vi startade 19.30 från Arlanda var jag inte i Helsingfors förrän 21.30!
Lite besviken är jag nog på den magra utdelningen av det svenska jag hade med mig hem.

Endast tre krysstidningar på svenska!!! Tur att jag har två till i lager så jag överlever julhelgen.

Men för att återgå till rubriken. Förutom att jag har fått en helt fantastisk adventskalender så hade jag megastor tur igår på lotteriet i samband julsamkvämet som kamratföreningen ordnade på mitt jobb igår kväll. Jag fick hela fyra vinster på sju lotter. Och det var inte vilka vinster som helst utan gediget hantverk: Ett vackert stickat pannband, bra för att skydda öronen om man som undertecknad inte vill ha mössa, ett tovat rött hjärta, bra för mig som gav bort ett hjärta i namnsdagspresent förra veckan, en stjärna i tiffanyteknik och en grå halsduk, vävd och sen ångad i en saftkokare så den blev skrynklig. Kan man ha bättre tur? Nu klarar jag både julen och eventuellt kyla. Behöver inte heller sticka en ny halsduk till den nya vinterrocken, för den grå jag vann igår passar perfekt. Tänk, vinterrocken har inte behövts en endaste gång ännu. Och nej, vi har ingen snö och gradstocken visar över sju plusgrader.
Förresten, borde jag ha lämnat in lotto igår? Men dragningen är ju först idag, kanske min tur inte håller i sig? Hmmm…

From → Ditt och datt, Fritid

6 kommentarer
  1. Visst är det lite skoj, det där med att skriva och sen ha något att tala om. Maken har ju gått med i facebook, men han är ändå inte in på fb så flitigt och har inte så stor skara fb-vänner som jag, så ibland frågar han mig om någon har skrivit om det och det (också sånt som han skulle kunna kolla själv) 🙂

  2. Emilia permalink

    FYI: du har inte frågat om BH:ar av mej och jag har heller inte kommenterat saken. Det var med din man du diskuterade saken.

    • inges permalink

      Åh, förlåt att jag blandat ihop dig med en annan borgådam! Din fader har inte sagt mycket annat om säkerhetskontroller än skrämt upp mig. 🙂

  3. Jag blev nog faktiskt också lite orolig… bloggen är ju såtillvida bra 🙂 Nån kan sakna en och tro att man ligger med brutet ben hemma.

    • inges permalink

      Nä, nä ingen fara, jag är nog på benen hade det bara lite körigt i verkliga livet och blev tvungen att slopa lite roliga saker för att hinna med alla måsten. Men vänta bara… fast å andra sidan, vem vill sitta framför datorn hela jullovet? 🙂

Kommentera

