Skip to content

Ekenäs tur retur

december 11, 2011

Idag har jag suttit fem timmar bakom ratten i min plåtlåda. Vad gör man inte för att få träffa sina ättelägg? Tur att Adam-plåtlådan gick genom besiktningen i fredags, att det var lugnt på vägen, att det inte yrde av snö eller blev blixthalka.
Vi har tillbringat eftermiddagen på julmarknaden. Förrådet av hemkokt  lingonsylt är nu påfyllt med två burkar. Lär ska vara bär från Karis den här gången. Priset samma som här i östra delen av landskapet. Jag har träffat en massa trevliga människor, bl a min småkusin, D:s mamma och lillasyster, ja och så då ätteläggen, den ena med sambo och den andra med flickvän, den tredje på jakt efter gåvor att föra med sig tillbaka till Irland. Ja han var ju också mitt sällskap i bilen tillsammans med en grantopp, som nu pryder en altan i väst.

Jag har också talat med en massa trevliga försäljare, hittat massor som skulle passa som julklappar, men vi ska ju inga sådana ha. Gjort ett impulsköp, som jag redan ångrar och har fått skäll för av mannen i mitt liv. Har besökt Spruthuset, Lottas hobbybod och Kungsbokhandeln. I den sistnämnda var anförvanterna minst sagt nervösa för jag kan bli sjövild i en svensk bokhandel. Men nu var jag otroligt lugn och nöjde mig med endast en bok samt en låda med färgpennor som också kan användas som akvarellfärger. När jag gick ut från affären visade ätteläggen att här fanns tidningsstället och där dök jag ju direkt på tidningen Mästarkryss (Sveriges svåraste!). Hurraaa! Jullovet är räddat. Eller egentligen hela året 2012 för inte i världen kommer jag att få färdigt kryssen under några få veckor. Traskade tillbaks till disken och betalade krysstidning och en sticktidning.
Vad de ”små liven” inte gjorde var att göra mig uppmärksam på ”rearummet”. Ack, ack, vad allt hade jag inte kunnat fynda där?
Fyndade istället på loppiset. Två deckare, en av Anne Holt och en av Katarina Wennersten. Ännu mera att göra på jullovet. Sorry, jag kommer inte att ha tid att umgås eller bjuda in gäster. 🙂
Jag understödde också Ekenäs högstadieskola och köpte en burk med pepparkakor från deras stånd. Hade gärna understött Axxell också, men blev lite besviken då lappen som följde med bullpenseln enbart var på finska. Buuu! 😦
I Casa di Mari köpte jag en megastor polkagrisslickepinne. Den ska jag smaska på alldeles själv. Äntligen polkagrisar från Gränna. Tänk att jag inte hittade sådana i Stockholm. Som ni ser har jag nu laddat upp rejält själviskt inför julen!

I radhuslägenheten rådde julstämning med både levande och elektriska ljus. Mysigt att dricka kvällsteet i stearinljusens sken. Innan vi styrde kosan hemåt gjorde vi ett nedslag i den lokala S-affären och försåg oss med bröd från både Backers och Wi-Box. Backers har hållit på att baka ända sedan år 1694. Strongt, tycker jag.
Västlig närmat idag alltså. Och förlåt att jag inte var i stan och vandrade runt på marknaden här. Men nästa år ska jag försöka få ätteläggen hit istället, hoppas att det lyckas.
Hemma väntade mannen i mitt liv med nystekta plättar och nu hade jag användning för burken med jordgubbssylt jag inhandlade på julbasaren förra veckan.
En härlig söndag har vi alltså haft även om svägerskan efterlystes då hon inte svarade i telefon. Hon var försvunnen i grannstaden och kom hem sent omsider och så blev det att ringa runt och lugna ner den ena och den andra. Stackars henne som inte får vara ifred på sina hemliga julklappsuppköp.

Imorgon skall jag vara hemma och bara jobba pytte, pyttelite vid datorn. Tänker ta exempel av Carita och sprida ut en massa pysselmaterial på köksbordet = karlarna får bli utan mat i morgon. Vem förbarmar sig över dem?

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

