Skip to content

Lång dag

december 13, 2011

Puuust. Äntligen hemma. Har varit en lång dag med mycket fläng, men klappjakten var riktigt lyckad.

Började tidigt i morse med att städa i ett mögligt hus. I något skede tappade vi med kollegan inspirationen och hade lust att slänga allting, men besinnade oss och återvände till Mi-huset. Hon för att väva och undertecknad för att uppdatera sig på webben och läsa stadsdirektörens julhälsning. Arbetsdagen avslutades med gemensam jullunch bestående av chili con carne. Gott i trevligt sällskap.

Hann sticka mig in ett varv på stickcaféet och sticka lite (nu blev det med ens rätt stickigt!), innan det var dags att styra Adam-plåtlådan norrut. Väl hemma hann jag ta av skorna, gå på toa, äta en macka innan det var dags att sätta på skorna igen och bege sig iväg västerut. I något skede rådde stor osäkerhet i plåtlådan. Var sjutton fanns nu Iso Omena (=Stora äpplet)? Längs med ring III? I? Eller Åboleden? Ja, som ni märker är jag inte en shopaholic alls, fastän medföljande yngsta ättelägg nog tycker det. Om jag hade flängt runt i diverse köpcentra hade jag ju vetat var de finns, inte sant? Nu fick nästäldsta ättelägget en påringning och kunde förklara på ett ungefär vartåt vi skulle ta vägen. Avgörande rådet kom sedan från baksätet av yngsta ättelägget som uppmärksammade att det fanns en skylt där det stod Iso omena.
Måste också nu be alla lokala affärer om ursäkt, men jag var alltså faktiskt till Esbo i kväll och jag handlade t o m där. MEN observera, jag åkte inte skilt iväg sådär långt västerut, nej åh nej. Jag följde med mannen i mitt liv som var på styrelsemöte i Esbo. Och han hade med sig två flaskor julöl från Malmgård, så visst håller vi på de lokala företagarna.

Konstaterade ju redan i söndags att man inte nödvändigtvis ska ha barn med sig när man ska handla. Men i ärlighetens namn var jag riktigt glad över yngsta ättelägget som både var trevligt sällskap och agerade packåsna. Nu har jag många hemligheter att paketera in. Tissel, tassel. Och klokt nog inhandlade jag julfrimärkena från Suomalainen Kirjakauppa och slipper därför köa i posten i morgon.
Mitt sällskap vägrade följa med i klädaffärer så den biten fick jag skippa. Men likaså bra, allting kommer ju att vara betydligt förmånligare EFTER julen.
Indiska fick förstås ett besök. Och jösses så kul det var med allt bling bling som gnistrade så det började svida i yngsta ätteläggets ögon. Han hade för övrigt en mycket hård linje. Det jag inte fick att rymmas i händerna fick jag lämna kvar i affären.

Hemfärden blev något fördröjd eftersom vi gjorde en avstickare till Tolkis. Mannen i mitt liv hade snällt plockat upp en passagerare från mötet. Vi skulle ju liksom åt samma håll.
Nu ska jag hänga tvätt och sedan krypa ner mellan lakanen. I morgon räknar jag med att ta det lite lugnare, jobba till halvett och sedan fort hem och pyssla julkort. Visst hinner jag ännu?

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

