Skip to content
Tags

Svår fråga

december 22, 2011

I början av december fick jag frågan:
– Är du en julmänniska?
– Nej, absolut inte, blev mitt kavata svar och jag slog ifrån mig med bägge händerna.
Nej, hur skulle nu jag vara en julmänniska? Strunt nu i att alla julkort jag skickade iväg var heimlaga (=hemgjorda), att jag gillar skarpt adventskalendrar och fullkomligt älskar att ge bort paket. Helst heimlaga där också, men så blev det inte i år. Inte är väl jag en julmänniska som sitter upp tre nätter i rad för att rimma på vartenda paket?
Nej, nej, inte är jag det inte, för jag har börjat strunta i både maten och städandet. Familjetraditionerna har långsamt vittrat och nästan runnit ut i sanden. Inte pyntar jag massor och inte byter jag till julgardiner heller, trots att jag faktiskt så sent som förra året skaffade ett par såna till köksfönstren. Och gran har vi inte haft på flera år. För mig är julen kärlek och samvaro med nära och kära, en god bok och lite kluriga korsord. Ja, och så då skinka förstås. Den steker jag i morgon natt så hinner jag ännu göra ett nödköp på lördagen om det behövs.

From → Ditt och datt

9 kommentarer
  1. gilla permalink

    Rätta takter Inge….önskar Dej en riktigt Fridefull och God Julhelg!

  2. Skönt att höra att andra också har skippat julgranen! Jätte TACK för det fina heimlaga julkortet och en önskan om en riktigt FRIDFULL JUL åt dig och hela familjen! H.Tilda

    • inges permalink

      Håll till godo. Det var riktigt kul att pyssla faktiskt, trots att köksbordet var ockuperat i långa tider. Här var det nog en mycket fridfullare jul än vad ni hade där.

  3. God jul och grått nytt hår! Allt bra här!

    • inges permalink

      Tack, skönt att höra att allt är bra. Grått hår tycks du också ha fått eller… ? 🙂
      Ett riktigt Gott Nytt År 2012 till dig och de dina med!

  4. Det var väldans, vad svårt det var att ge avtryck i din blogg.
    Säkerhet är säkert viktigt, men en mindre idogen person än jag – hade gett upp tidigare. Så det så!

    • inges permalink

      Förlåt, men tjaa du vet säkerhet är A och O! 🙂 Och inte vill vi väl ha en massa spam?
      Stort TACK för att du lät höra av dig. Saknar dig och dina kloka ord ofta. Skulle behöva nån som tar mig i kragen och får mig på ”rätt väg” eller varför inte på totala avvägar?

  5. Trevligt att läsa att det finns någon annan också som inte bryr sig om traditioner … det får bli som det blir och då blir det bra! 😀 God fortsättning !

    • inges permalink

      Tack. Strunt i traditioner. Det blir mycket trevligare om man tar det som det kommer, avstressande. Har ändå hunnit med det viktigaste av allt, dvs att umgås med nära och kära. och inget saknades på julbordet. Men nästa år kommer vi INTE att ha nån julmat alls annat än skinka, potatis och makaronilåda. Allt annat är onödigt.

Kommentera

