Skip to content

Som en brunstig gammal ko

december 28, 2011

– Nu får du göra nåt åt din man, sa han när han slet upp köksdörren och klampade in så det gamla brädgolvet stönade.
– Öhm
– Han brölar som en brunstig gammal ko.
– Brunstig? Gammal? Ko?
– Ja, han sjunger högt och han är inte ens i duschen.
– Eh, nä…
– Ja, han vrålar när han går förbi min dörr. Han väcker mig alltid. Jag får aldrig sova.

Jag kände hur det började bubbla och guppa i magtrakten, varvid jag rusade iväg till sovrummet och försökte dämpa mitt frustande gapskratt. Inte bra att skratta när yngsta sonen är både arg och harmsen.
Men som en brunstig gammal ko?
Fadern är ju musikalisk, hittar rätt ton och tonart, kan både sjunga och spela och läsa noter. En saxofon står högt på önskelistan, men jag är förstås misstänksam. Tänk om den inte kommer till användning sen? Varför finns det inte möjlighet att låna ett instrument och testa?

En brunstig gammal ko? Borde vi upplysa yngsta ättelägget om ett och annat? 🙂 Å andra sidan, han har ju inte precis kommit i kontakt med kor på nära håll för ladugården var tömd här åtminstone sju år innan han var född. Grannens ladugård innehåller inte heller kor, så…

Idag har fadern avhållit sig från att gå sjungande utanför ätteläggets dörr, men snart är det väl dags att göra det.

From → Ditt och datt

6 kommentarer
  1. Jag har nog erfarenhet av att en gammal ko inte är att leka med om man inte är intresserad av oplanerade flygfärder. Det var nog säkrast för alla att dämpa gapskrattet.

    • inges permalink

      Har du helt rätt i. Som sagt, ättelägget har däremot ingen erfarenhet… 🙂

  2. Som gammal koägare (fastän kolös numera) har jag faktiskt svårt att erinra mig om kons ålder påverkade lätet i ovannämnda fall 😀

    • inges permalink

      Ah, heja kon där åldern inte är avgörande! Oj, oj, vad ättelägget har mycket att lära inom kobrancshen! 🙂

  3. Hahaahaaa… du borde kanske skriva kåseri hos oss ibland!

    • inges permalink

      Tack, det vore ju nåt. Däremot finns det ju inga garantier för att familjen förser mig med ämnen att skriva om! 🙂

Kommentera

