Skip to content

Nyårslöften

januari 3, 2012

I dagens lokalblad ägnas en hel sida åt nyårslöftenas vara eller icke vara. Ska de alltså avges? Är de skrock?
Om de fungerar som mål för en själv är de ju helt okay, inte sant? Vad är bättre än att sätta upp ett mål, visualisera det, dela in det i etapper och nå målen? Men kom ihåg att inte då ge allmänna nyårslöften, typ: Jag ska börja motionera mera, äta hälsosammare osv.  Sådant är dömt att misslyckas, för när vi ska förändra något kan vi inte ta itu med allting på en gång. Bättre att då sätta upp mål som att: Jag ska stavgå minst tre gånger i veckan. Konkret och mätbart samt genomförbart.

Själv ger jag endast två nyårslöften i år:
jag skall sticka/virka minst 6 kilo garn
och
jag skall ta hand om mig själv/göra något roligt eller svårt/ lära mig något nytt eller utmanande minst en gång per två veckor.
De där löftena ska väl gå att hålla, inte sant? Sex kilo/ 12 månader = 0,5 kilo per månad. Och det där sistnämnda gör jag ju redan, så det är väl mera ett löfte om att fortsätta som tidigare och njuta av livet.

Förstås önskar jag att mina nära och kära får vara friska osv, men det har inget med nyårslöften att göra. Nyåret är ju nog en bra tid om man vill införa förändringar i sitt liv.

From → Ditt och datt

Kommentera

Kommentera

