Skip to content

När verkligheten kom ikapp

januari 14, 2012

– Skriver du blogg ännu, frågade hon efter de inledande hälsningsfraserna då vi konstaterade att det var minsann länge sen senast.
– Jo, svarade jag tvärsäkert.
Väl hemma kom verkligheten ikapp och jag insåg att det gått över en vecka sedan jag senast masserat tangentbordet och låtit texten flöda till allmänt beskådande. Mina avsikter har som vanligt varit goda. För en vecka sedan gick jag omkring och filade på ett roligt inlägg och hade till och med rubriken färdig. Sedan kom verkligheten ikapp i form av en seg blogg och massor av felmeddelanden här på bloggen.fi och en ännu segare influensa som drabbade mig med full kraft förra lördagen. En sådan som nästan, men bara nästan, däckade mig, för visst var jag ju på jobb hela veckan som vanligt. Hoppas bara att mitt hostande och snörvlande inte har stört kursdeltagarna.  Tur att min röst har hållit. I går var jag nästan ledig och passade på att vila på eftermiddagen då jag var ensam hemma. Idag kommer det att bli lite annat program.

I tisdags kom verkligheten ikapp i form av en ambulansfärd för min mamma. Nu ligger hon intagen i grannstaden på sjukhus och intensivt arbete pågår för att få ner infektionsvärdena.
I halvbra skick satt jag hela tisdagsförmiddagen och förbannade mig själv för att jag inte tidigare fått iväg mamma till läkare. Yngsta ättelägget lyssnade och kom som vanligt med många tröstande ord. Mitt i en av mina hostattacker spände han ögonen i mig och frågade:
– Borde inte du själv gå till läkaren?
– Nej, nej, jag kan inte vara sjukledig, för imorgon har jag lovat min finska kollega att ta hand om hennes del av undervisningen, för hon skall till läkaren.
– Ni borde nog ha en kurs i Mi som handlar om hur man sjukanmäler sig.

Den gossen, den gossen. Är han en spegel av oss, sina föräldrar?
Att jag är en spegel av min mamma råder det däremot ingen tvekan om. Inte ger man ju upp så där bara för lite influensa. Men lugn bara lugn, ni ser ju att jag är på bättringsvägen. Jag tänker alltså inte låta det gå till ambulansfärd för min del. Ja och viktigast av allt: Mamma är också på bättringsvägen även om det tar tid och går långsamt.

From → Ditt och datt

6 kommentarer
  1. livetsmeningar permalink

    Tänk om alla mina vänner visste att jag har en blogg! Nåjo lite har det läckt ut till de närmaste…
    Tråkigt att höra om din mamma, men tur att hon nu får vård ( bra vård ska vi hoppas!)
    Visst e du lite dum som jobbar fast du e sjuk! Varför har vi så hög arbetsmoral att vi glömmer oss själva??
    Sköt om dig för ingen annan gör det! Man kan inhibera kurser pga sjukdom…visste du det? 😉

    • inges permalink

      En hel del av mina vänner och bekanta vet att jag skriver blogg, för jag uppträder ju under eget namn så. Klart att inte alla hittar hit, för jag går ju inte precis omkring och marknadsför bloggen. Och kul är det med kommentarer både här och i ”verkliga livet”.

      Jodå, mamma får nog bästa tänkbara vård. Sedan gäller det bara att få en del envisa och aningslösa människor att inse att vila, vila och åter vila är ett måste.

      Och vad är sjukledigt för nånting? 🙂
      Skämt åsido, tog det ju lugnt i fredags, liksom idag, och ska fortsätta med det imorgon och övermorgon. Räknar med att jag då borde vara i skick till tisdagen. För säkerhets skull gör jag kort dag i onsdag. Nån ordning ska det ju ändå vara.
      Trevlig fortsättning på helgen!

  2. Hur många gånger har jag inte sagt att du har kloka ättelägg? Men dom har ju att brås på 🙂

    • inges permalink

      Tack. Antagligen har du sagt det lika många gånger som jag blir så förvånad och tänker: Är det där mitt barn? När blev han så klok?

  3. Tråkigt höra att din mamma är krasslig!

    • inges permalink

      Tack för omtanken! Ja, det är tråkigt, men vi håller tummarna och hoppas hon förstår allvaret och dämpar takten så hjärtat hinner med.

Kommentera

