Skip to content

Ute på vift

februari 12, 2012

Hela veckoslutet har jag varit ute på vift. Började ju redan i fredags med att besöka grannstaden och sent på eftermiddagen besöka mamma. Kallt som sjutton var det då, jämfört med igår och idag.

Igår kväll var förstås den här bibliofilen på bibliotekets jubileumsfest. Jag är så glad i våra bibliotek och evigt tacksam för den kunniga och inspirerande personalen. GRATTIS till en vital 150-åring.

Idag på eftermiddagen åkte jag iväg tillsammans med mannen i mitt liv och yngsta ättelägget. Först till grannkommunen för att äta, sen till stora varuhuset i väst för mannen i mitt liv skulle ha proppar och ”nippuside” (och vad sjutton heter de där plastbanden på svenska, som man låser fast bl a kablar med, ja eller skurkar i filmerna ifall handklovarna är slut?) att det sedan slank med Fazers blå är mer en regel än undantag när han är i affären. Själv nöjde jag mig med några förpackningar Kuppi kuuma så man kan få sig en snabblunch på jobbet.
Efter uträttat ärende var det dags att igen styra mot grannstaden och där störa dottern med ett litet besök. Härligt att träffa henne och sambon. Blir inte så mycket tid eller ofta då alla verkar jobba som tokstollar och har lite olika tider.

Imorgon har jag träff. Och det med en karl och till råga på allt en annans karl. Frun förmedlade visserligen hans telefonnummer för att vi skulle göra upp om träffen utan hennes inblandning. Men det var en nolla för lite i telefonnumret jag fick per e-post. Vad tror ni att det kan betyda? 🙂

From → Ditt och datt, Fritid

8 kommentarer
  1. Apan/Tvillingen permalink

    Nippuside kallar vi nog på svenska för buntband.

  2. Nå, en annan hann före mig men jag hittade också översättningen buntband, fastän jag tycker den låter som en finlandism…

    • inges permalink

      Jo, låter så. I SAOL hittas åtminstone inte ordet buntband, men diverse översättningar på nätet ger buntband som svar.

      • Apan/Tvillingen permalink

        Nog köper jag buntband som just buntband här i Sverige. Utan Internetöversättning.. 😉

      • inges permalink

        Ok, då är det så och strunt i SAOL. Härefter ska jag chock mannen i mitt liv och tala om buntband. 🙂

      • Apan/Tvillingen permalink

        Låt honom dock sitta ned första gången du nämner det. Sen vänjer han sig nog efter ett tag. 😮

      • inges permalink

        No bäst att han får göra det ja! 🙂

Kommentera

