Skip to content

Två röda sekunder

februari 21, 2012

Glöm allt vad ni lärt er av herr Magnus Uggla om fyra sekunder. Här i huset är det två sekunder som gäller. Och de sekunderna gäller liksom för kvinnfolket = undertecknad, karlarna är undantagna. Antagligen för att de liksom kan fastna var som helst med nästan vad som helst i händerna.
Igår var ett typexempel på hur det fungerar.
– Vi åker till grannstan, meddelade mannen i mitt liv bestämt.
– Öh, när då, frågade jag mitt i disken.
– Om två sekunder.
– Men heeej, hinner jag duscha?

Sen gick det som det brukar. Smick, smack och jag var färdig. Lämnade disken och det överbelastade köksbordet. Kammade inte ens håret utan drog bara på mig första skjorta jag fick tag på och ställde mig nästan i givakt. Vad hände?
Inte skymten av mannen. Eftersom vi numera är på tumanhand fanns det ingen i huset att fråga heller. Vi skulle starta klockan 16. Klockslaget kom och gick utan att det hände nåt. Visarna på köksklockan skuttade glatt som en påskhare iväg och plötsligt var klockan redan femton minuter över utsatt tid.
Att det gick på tok när vi äntligen anlände till depån var ju givet. 16.45 hade alla lastbilar redan stuckit iväg till huvudstaden och den försändelse vi hade med oss fick snällt vänta på sin tur att åka iväg idag. Hoppas varorna trots allt kom fram i tid.

Fadern ringde ovillig dotter och frågade om det passade med besök. Brorsans solglasögon hade glömts i hennes bil.
Njaa, nå näää, kanske, men nu var hon först på väg hem från jobbet
Och vad skulle föräldrarna då roa sig med under väntetiden?
Impulsivt beslöts att ett besök på loppis kunde vara på sin plats. En rundvandring gjordes med klent resultat. Prisnivån hög och det mesta rent ut sagt av sådan kvalitet, att…
Men min lilla samling med Lapin Kulta ölglas utökades med två nya. Inte så illa. Fanns också ett tredje, men det kostade hela tre euro trots att det var jätteslitet och fullt av skråmor. Och sådan hamster är jag då inte att jag tar det där glassamlandet på allvar.

Efter loppiset beslöt vi oss för att bege oss ut på jakt efter den där fotoramen, som mannen i mitt liv fått för sig att skulle kunna användas i pr-syfte. Jag föreslog ett besök i Mikrokulma som låg riktigt bra till ur geografisk synpunkt. Men han skulle iväg så långt bort som till Hong Kong. Hela vägen fick jag höra:
– Vi köper sen ingenting, vi köper sen ingenting, vi köper sen ingenting…
– Nej, nej, kvittrade jag glatt.
Väl på plats förlorade jag mig i allvarliga betraktelser över alla verktyg männen, ja, och varför inte kvinnor med, tycks behöva. Det fanns band och snören för alla upptänkliga behov och då kollade jag inte ens på fiskelinorna.
Länge pillade jag på verktygslådorna. Så länge att mannen i mitt liv hann bli nervös.
– Vi ska int ha såna där. De behövs int.
Njaa, kanske inte, men det är kul att öppna locken och kolla hur det ser ut inuti lådan. Hurdana smålådor, mellanväggar osv., där finns.

Mannen i mitt liv hittade lite penslar och en ”leksak”, som han och katterna har lekt med hela dagen. De ser en röd prick och jagar den som besatta medan husse ligger bekvämt tillbakalutad i soffan. Visst är det lite fuskis eller hur?
Mannen i mitt liv köpte alltså en ”värmepistol”, en mojäng avsedd att mäta värmen från olika ytor. Den röda laserpricken riktas mot önskat ställe och sedan kan graderna avläsas i Fahrenheit eller Celsius. Vid frukosten i morse kunde konstateras att mitt te visade 40 grader och hans kaffe över 60. Som en ivrig liten gosse i lekhagen riktade han sin pistol än hit och än dit, hojtade upphetsat nya gradtal, allt medan hans kaffe kallnade
Sen påstod han att min rumpa visade 25 grader och vid det laget blev han också på det klara med att det fanns en viss risk att han skulle få sig kring öronen och att han då kunde räkna med att komma upp till kokpunkten.

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

