Skip to content

Inte som planerat

februari 24, 2012

Fredagen har ilat förbi och inget blev som jag planerade.
Det började redan i morse. Hade iklätt mig huckle och förkläde och var beredd på att dra fram stora sugdraken och skurhinken. Plötsligt mindes jag att det inte fanns ingredienser till veckoslutets middagar. Slog mig ner vid köksbordet och skrev en butikslapp. Ordning och reda ska det vara mellan månda och freda åtminstone.
För att inte köpa för mycket eller dubbelt fick jag snabbt gå igenom kylskåpen och passade på att ge dem med en trasa också.
Och förlåt mig, men jag slängde lite tråkiga ostkanter. Förra söndagen kokade jag ostsoppa på massor av sådana rester, men nu fick de nog åka i roskis. De var för små, torra och eländiga för att bli till något.

Åkte iväg till stan och började med att hämta ut mitt paket från posten. Sen iväg till mataffären.
Där var det fredagsfullt, produktdemonstrationer och sportlovslediga barnfamiljer. Fick syn på en stilig ung man som ivrigt vinkade till mig. Sen kom han leende fram till min kundvagn och dumpade bröd, kött och bananer i kärran. Han lotsade mig genom frukt- och grönsaksdisken.
– Kan vi inte ha wienerschnitzel till middag i morgon? Nu finns det riktiga schnitzlar av kalvkött. Hur många ska vi ta?
Villrådigt tittade jag på min lapp. Hade ju planerat texmex och hur många biffar skulle vi nu då ha om det inte blev som jag tänkt med broiler och malet kött och…
– Vänta nu vi är fyra, så ta sex.
När han hade försvunnit insåg jag att vi är ju faktiskt fem vid matbordet i morgon. Ack, så där förvirrad kan jag bli av unga snygga män! 🙂
Och det gör inget att det är ens eget ättelägg, för han kan också förvrida huvudet på mig…

En bra sak har jag gjort idag, bokföringen är färdig. Hurra, hurra! Nu återstår endast att få ihop till deklarationen, men det kan ju vänta ända till söndag, inte sant?
I morgon får vi gäster och då är det fullt upp med annat.
Hur jag ska hinna med både städning, bakning och matlagning i morgon är mer än jag vet. Stiga extra tidigt upp kanske?

From → Ditt och datt, Fritid

Kommentera

Kommentera

