Skip to content

Bortafru och Hemmaman

mars 2, 2012

– Du är en mor som far, konstaterar mannen i mitt liv ofta.
I synnerhet de gånger jag åker iväg vid niotiden på morgonen och säger att jag kommer hem sedan vid 22-tiden på kvällen. Nå, av de dagarna är det inte många kvar längre under vårterminen. Två veckor till och kvällskurserna är ett minne blott eftersom två av vårens kvällskurser blev indragna.

Jag är alltså en Bortafru. I år har mannen i mitt liv till min stora glädje deklarerat att han är en Hemmaman. Vilken lycka, tänkte jag. Sedan visade det sig att våra definitioner av en Hemmaman är lite olika. Han tycker att det räcker med att sköta katterna, bära in ved och elda. Jag förväntar mig förstås ett renstädat hus med doft av tallsåpa, varm middag på bordet då jag kommer hem och skinande blankt och framförallt tomt diskbord.
Tvätten sköter jag helst själv för jag vill inte ha hans motorsågsoljiga overaller i samma tvättmaskin som mina underkläder. Hans sortering kan innebära att yllesockorna åker i en maskin på 60 grader, så nej tack. Jag tvättar mina paltor själv.

Att ha en Hemmaman låter ju som dröm och en chimär är det nog i detta hus. Nån varm mat har jag inte sett skymten av sedan i söndags då yngsta ättelägget och jag fixade den. I tisdags tänkte jag ta moset som blev över och laga till ugnskorv med mos på kvällen då jag kom hem. Med ljus och lykta letade jag igenom kylskåpet utan att hitta minsta lilla smula av potatismoset. Hemmamannen hade ätit upp det. Bekvämt och bra med färdig mat bara att värma.

I onsdags bad jag om ett gott kvällsmål till 21.30-tiden då jag skulle vara hemma igen. Jag serverades en skål med riven morot. Inte illa utan bra och hälsosamt, men jag saknade nog ett mål varm mat eftersom jag levt på liknande tilltugg hela dagen. Borde säkert ha gått ut och äta med kollegan mitt på dagen, men jag tyckte att jag inte hade tid.

Igår utmärkte sig Hemmannen. Han stekte korven jag hade tänkt lägga i ugnen. Lockad av dofterna tog jag mig till köket och tänkte att nu skulle min knorrande mage få sig ett mål.
– Vad får vi för gott?
– Vaddå? Jag stekte korv och åt upp den.
Moloket tog jag mig tillbaka till datorn och fortsatte jobba. Hade Hemmamannen glömt bort mig? Eller tyckte han att arbete hemifrån på datorn inte kan betraktas som jobb?

Idag är jag ledig och gissa vem som får ta hand om veckans disk, Bortafrun eller Hemmamannen?

From → Ditt och datt

3 kommentarer
  1. Tycker nog du borde börja kåsera hos ÖN. Under fingerat namn kanske – men folk skulle säkert känna igen dig ändå 🙂

    • inges permalink

      Tack. Men då är nog risken överhängande att mannen tar ut skilsmässa trots allt! Han skulle få spatt om han läste om sig själv i ÖN! 🙂

  2. Hej! Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig via mail!
    Jag har lite frågor kring det här med hemma-man.

    Vänligen, Emilia

Kommentera

