Skip to content

Digitala kampanjer

mars 9, 2012

En liten tunn bok som jag haft lånad på tok för länge fick jag också färdigt läst i veckan. Den heter Digitala kampanjer och är skriven av Anders Häger Jönson. Handlar om hur man kan lägga upp reklamkampanjer i den digitala världen, dvs bloggar, Facebooksidor, Twitter, Youtube o.dyl. Det räcker liksom inte längre med enbart en hemsida. Man måste ha direkt kontakt med konsumenterna, en dialog. Helst få dem att jobba för en så att man får sitt budskap, sitt varumärke, sin vara eller tjänst omtalad, diskuterad eller länkad till. Budskapet är tydligt: Konsumenterna har tröttnat på reklam, smyg alltså in den via köksdörren och gör något utöver det vanliga. Nånting som får dina kunder på gott humör eller ger mervärde. Det gäller också att reagera snabbt genom t ex Twitter.

Varför boken fick sådan genomslagskraft i de svenska marknadsföringskretsarna vet jag inte riktigt. Visst, den är välskriven, trevligt och pedagogiskt upplagd. Varje kapitel börjar med ett case för att sedan gå in på fakta. Men jag kommer inte ifrån att den redan känns gammalmodig. Eller är jag så blasé redan? Been there seen that…

Självklart räcker det ju inte heller för företag att ha enbart en Facebooksida och tro att allting ordnar sig. Nej, man behöver aktivitet, nånting som tilltalar konsumenterna. Risken att man drunknar i mängden är annars stor. Men som sagt, det här tycker jag ju att vilken reklamnisse som helst förstår utan nån särskild bok.
Å andra sidan, hur många företagare tänker på sitt varumärke och att de förväntningar man skapar ska gå hand i hand med den bild man vill visa utåt?
Svårast är att använda humor i marknadsföringen. Den misstolkas så lätt och slår tillbaka mot en själv.
Men om du känner att du kör på i gamla hjulspår visavi marknadsföringen kan du gärna kolla in boken och låta dig inspireras både av lyckade och misslyckade kampanjer. Lycka till!

 

Annonser

From → Litteratur

4 kommentarer
  1. Ja, sunt förnuft borde räcka långt kan man tycka. Jag har läst en liknande bok om marknadsföring via sociala medier som också innehöll en massa självklarheter. Men böckerna kanske är bra för dem som ännu inte har tagit steget till den digitala världen?

    • inges permalink

      Fram för det sunda förnuftet alltså! Förresten såg att det fanns en liknande lite mera omfattande bok i biblioteket. Få se om jag lånar hem den med i sommar.

  2. Du orkar och hinner då läsa ALL slags litteratur – du har m a o en förmåga! Beundrar dig!

    • inges permalink

      Tack! Det är ju alltid bra att vidga sina vyer så min läsning blir ju lite blandad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: