Skip to content

Ta ett piller och var tyst!

mars 29, 2012

Förra veckan läste jag ut boken Ta ett piller och var tyst! av Anne Manner. Boken handlar om vanvård och dåligt bemötande inom den finländska kommunala vårdsektorn. ”Skräckhistorierna” är många och jag hade svårt att läsa boken för jag var tvungen att lägga den ifrån mig med jämna mellanrum. Att Manner drivs av en helig ilska och önskan om jämlikhet inför vårdapparatens allmakt skiner tydligt igenom. Oklart om den här ilskan kommer från det sätt hennes mamma bemöttes på? Men antagligen är det så. Trots att boken är välskriven och jag berörs av alla historier, tycker jag ändå att faktadimensionen saknas. Till exempel när hon återberättar en kvinnas långa kämpande innan hon äntligen får diagnosen fibromyalgi, kunde Manner ha satt in en faktaruta om hur många det finns i Finland med just den diagnosen osv. I många avseenden skulle boken vinna på att också ta med medicinska fakta och hört vårdarna/läkarna. I och för sig betonar Manner flera gånger att det finns bra personal som kämpar på och bemöter patienterna på rätt sätt, men i boken är det endast negativa saker som tas upp.

I förlängningen känns det därför tungt att läsa och jag förlorar på många sätt min tilltro till sjukvården. Ändå har jag positiva erfarenheter, hittills måste jag väl tillägga, för personligen har jag inte prövat på att sitta flera timmar och vänta på att få komma till läkare för att sedan bollas fram och tillbaka. Tyvärr är det ju så att de positiva historierna sällan sprids utan det som hörs är när det har gått snett. Och snett kan det gå på många olika sätt. Förra veckan kunde vi läsa om hur det gick snett för Jan Svanlund i Sverige, trots att det var ett privat sjukhus.
Bäst alltså att hålla sig från läkare och sjukhus, eller?

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

