Skip to content

Jäkla människa!

april 17, 2012

I morse läste jag ut boken Jäkla människa! En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet. Den är skriven av psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg, som åker runt i Sverige och föreläser om just jobbiga personer. Nu är det inte så att jag befinner mig på en sådan arbetsplats att jag skulle behöva en sådan handbok. Men jag tyckte titeln lät intressant när jag besökte biblioteket för någon månad sedan. Och förstås fastnade den tunna boken i min hand. I dag skall jag återlämna alla mina tre bibbaböcker och undrar lite smått vad jag skall låna eller OM jag alls skall låna nya. Hmmm….

Inom psykologin har man alltid lagt etiketter på olika människotyper för att enklare kunna förklara människans handlingsmönster. Detta gör att vissa beskrivningar känns ytliga. Människan är alltid mera komplicerad än verkligheten låter förstå. Alla kan ha en dålig dag, bekymmer och stress hemma som avspeglar sig på arbetsplatsen osv. I boken får vi möta Den aggressive, Falskspelaren, Manipulatören, Egoisten, Negativisten, Martyren, Den fullkomlige, Glidaren, Smitaren, Mobbaren och Tidsoptimisten. Varje typ har ett eget kapitel där man först går igenom vad som just kännetecknar denna typ av jobbig person. Sedan en förklaring på varför vissa utvecklas till just en sådan här typ och sist hur man bäst bemöter sådana här personer.  I slutet av boken finns en allmän genomgång och sista kapitlet ger tio snabba råd och tips.

Trots att det är en psykologisk bok används här inte fackspråk utan svenskan är klar, redig och rakt på sak. Boken är lättläst, men inte särskilt välskriven. Känns mera som om den är hastigt hoptotad medan föreläsningarna ännu är i ropet. Som handbok för att möta jobbiga personer på arbetsplatsen fungerar den utmärkt.

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

