Skip to content

Reflektioner från ITK-konferensen

april 20, 2012

Igår var jag på ITK-konferens i Tavastehus. ITK är finska och står för Interaktiivinen Tekniikka koulutuksessa = Interaktiv Teknik i Utbildningen. Det var första gången jag var på den här konferensen, som sommaruniversitetet i Tavastehus ordnar årligen. Att jag kunde delta bero på att projektfinansiering från eForum ersatte deltagaravgiften. Tack för det!
Konferensen är Finlands största mönstring inom den här sektorn av utbildningen. Själv har jag tidigare gått både på tekniska mässor, datamässor och undervisningsmässor, alltid lika nyfiken och villig att lära mig nytt och snappa upp trenderna. Så även nu. Mitt program var noga utvalt med tanke på vilken nytta jag kunde ha av inläggen i mitt arbete. Det fanns mycket intressant och det var svårt att välja. Många inlägg handlade om IKT (Informations och Kommunikations Teknik, använder härefter den svenska benämningen) i grundskolor och gymnasieutbildning.

Trångt om plats och massor av människor gjorde det svårt att dels överhuvudtaget komma in, men också att andas i föreläsningsrummen. Redan det inledande seminariet blev jag tvungen att skippa. Det gick helt enkelt inte att stå i dörröppningen och försöka snappa upp vad talarna sade medan folk gick förbi i korridoren. Och det var så trångt att man inte rymdes in. Undrar hur arrangören hade tänkt.
Förutom föreläsningarna fanns det en utställning av all möjlig teknisk apparatur och olika dataprogram samt inlärningsplattformer. I nedersta våningen fick besökarna dessutom en chans att bekanta sig med olika projekt, föreningar och sammanslutningar som alla arbetade för mera IKT i skolan och höjande av den digitala kompetensen.

Att den digitala tekniken är ett tveeggat svärd eller som arrangörerna valt att säga: En teknik med Janusansikte, råder det ingen tvekan om. Teknik verkar finnas i överflöd, men själva innehållet är det lite si och så med. Nytänkandet lyste med sin frånvaro. Redan det att deltagarna föstes runt till olika små rum för att åhöra en mycket traditionell föreläsning med helt ordinära slides gjorde mig en aning betänksam. Hej, hallå, var är det digitala på riktigt? Var fanns nu morgondagens teknik? Den vi skall gå ut med till våra läroinrättningar? Det där var ju helt traditionell katederundervisning och inget annat all fin digitalteknik till trots. Varför helt enkelt inte då använda sig av t ex Facebook,  Bloggen, Twitter, Second Life eller någon inlärningsmiljö på riktigt? Och varför så gammalmodigt med en massa text? Allt det jag fick lära mig förra månaden på Omvärldsanalysseminariet såg jag inte skymten av. Ingen använde sig av symboler, ingen av snärtiga videoklipp från Youtube, ingen hade skapat nånting på Storify och ingen hade heller gjort egna filmer. Nej, traditionella textbaserade slides serverades. Vi besökare var väl säkert av den årgången som ännu lever i en textbaserad kontext, men det nya skulle gärna ha fått vara mera närvarande. Låt vara att en skola demonstrerade hur Smartboarden kan användas även i gymnastiken, men…

Tuija Aalto från Yle talade om Verkkoviestintätaidot avoimuuden aikakaudella. Hon förespråkade öppenhet och sade att Yle är föregångare. Hon talade också om den digitala kompetensen och att arbeta gränsöverskridande och direkt. Allt material ut på nätet med fri tillgång för alla. Hon lovade sätta ut sin presentation på slideshare, men än har jag inte hittat den. Är jag för snabb och direkt?
Yle är nog på hugget med utvecklingen för svenska Yle provkör just nu en ny beta av sin hemsida. Den ser riktigt hyfsad ut.
Annat jag lyssnade på var inlägg om Ramar för användningen av digital och social media i undervisningen, användningen av iPad i lärarutbildningen och Hur elevernas inlärningsstilar kan användas som bakgrund i nätbaserad undervisning.

Och vad tog jag då med mig hem från konferensen? Rent konkret: En gul väska proppfull med material även det textbaserat i form av böcker och broschyrer, såsom Nätet i besittning, Mediasivistystä vahvistamassa, SeOPPI 1/2012 och 03/2011, Webinaarien pedagoginen selvitysraportti, iPad opetuksessa och Tarinoita blogien käytöstä. Den enda som var lite annorlunda och delade ut en liten minnessticka med material var eoppimiskeksus. Visserligen kunde givaren inte garantera att den fungerar, så få se hur det går när jag fördjupar mig i materialet.
Etäopetus delade ut en UV-sensor. Hoppas den kommer i flitig användning i sommar.

Än nya tankar? Jo, alltmera av material och undervisning kommer att bli nätbaserat eller digitalt, ske snabbt och direkt och kräva mer eller mindre konstant uppkoppling. Det här innebär att digitala invandrare kommer att få allt svårare att hänga med och att få en överblick över utbudet. Förutom digital kompetens behövs också nätkompetens, en förmåga att sovra och välja
Inom undervisningen finns det risk för att de entusiastiska (läs tekniknördar) utnyttjar tekniken utan desto mera tanke på innehåll och ändamål. iPad är väldigt hypad. Själv är jag tveksam till att det skall köpas iPadar för 500 – 600 euro, när du får en bärbar dator för samma pris. Argumenten till plattans fördel handlar om att den är liten och kan tas med överallt, man kan fota eller filma, den är enkel att använda och programmen till den är förmånliga. Jo, jo, men den är fortfarande alltför dyr i förhållande till nyttan, i synnerhet när vi talar om kommunala satsningar.
Men visst skulle jag absolut behöva en surfplatta i mitt jobb. Tänk att kunna uppdatera hemsidan i flykten, skriva inlägg i Facebook, twittra i realtid, läsa e-posten var som helst och när som helst osv. Men jag vill inte ha en dyr iPad. Jag vill mycket hellre mixtra lite med en Androidbaserad surfplatta, men framförallt använda den som redskap i mitt jobb.

Stor utdelning gav också samvaron och kontakten med tre kolleger. Tack för det. Att mötas IRL (i verkliga livet) har ett värde utöver nätkontakter.
Nästa år då, deltar jag på nytt? Javisst, om en liknande finansiering ordnar sig.

 

I utställningsområdet var det männen som dominerade. I förgrunden Windows Phone. Även Microsofts Kinext för Xbox 360 presenterades. Sedan fanns det dokumentkameror av alla de slag, touchscreens i olika storlekar och utföranden för att nu bara nämna en del av det utställda.

Adobe TV presenterades också. Men det skall vi nog inte ha på Mi, åtminstone inte ännu! 🙂

From → Teknik

3 kommentarer
  1. Camilla permalink

    Hej!

    Idag hittade jag tre presentationer från konferensen på slideshare.com: http://www.slideshare.net/search/slideshow?searchfrom=header&q=itk2012. Det var från början av torsdagens program.

    hälsn.
    kollegan Camilla

Trackbacks & Pingbacks

  1. Bojkott! « ingescyber

Kommentera

