Skip to content

Siri

april 25, 2012

I natt läste jag ut boken Siri skriven av Lena Einhorn. Trots att timmarna gick och ögonlocken kändes tunga kunde jag inte lägga boken ifrån mig. Jag ville veta hur det hela skulle sluta.
Boken handlar om Siri von Essen. Hon hade ett minst sagt häftigt liv. Hon var orädd och stark. Vågade skilja sig först en gång och sedan en gång till då August Strindberg blev för omöjlig. Hon hade kunnat leva ett lugnt liv under ordnade förhållanden, men hon tog tag i sin dröm och blev skådespelerska. Och nu pratar vi alltså om tiden från år 1875 framåt. Siri föddes 1850.

Lena Einhorn har på ett sakligt sätt beskrivit en konstnärssjäl, Siri, som får utstå mycket, men ändå förblir godhjärtad. Själv kokar jag av raseri och skulle ha lust att strypa August Strindberg. Tur för honom att han redan är död. Han slösar bort Siris förmögenhet, han gör henne med flit gravid så hon får sparken från Dramaten, han gör sig tidvis omöjlig i Sverige med sina skriverier och tvingar hela familjen att bo utomlands, han är ofta utan pengar, han beskyller Siri för att missköta barnen och han betalar aldrig underhåll efter skilsmässan. ARGH! En sån karlslok. Och i honom förälskar sig Siri. Men hon vet förstås inte hur han kommer att utvecklas, för i början pratar han om två jämbördiga människor och ett äktenskap på lika villkor.

På bokpärmen står det att det här är Lena Einhorns debutroman. Tidigare har hon skrivit fackböcker. Jag är inte alldeles säker på att jag skulle definiera det här som en roman. Klart att hon har fantiserat och fyllt i vissa luckor, men mycket bygger på dokumentation och fakta, t ex alla brev i boken är autentiska. Jag tycker mycket om Einhorns språk, som är som en fläkt från 1800-talet. Vacker sakprosa. Tidsperspektivet i boken växlar i början mellan 1890 och 1875 för att sedan mötas och fortgå till slutet. Det här gör att man som läsare i starten vet vad som kommer att hända om ett antal år, men trots det är spänningen påtaglig för August Strindberg är så oberäknelig.

Jag tycker mycket om boken. Den är välskriven och en njutning att läsa. Författaren låter porträttet av Siri växa fram på ett lågmält och fint sätt. Läsaren tas med på en färd som för från soliga sommarängar till enklaste boning i utkanten av Paris.
Siri var en stark finlandssvenska. Tack vare henne blev August Strindberg stor. 14 maj i år har det gått 100 år sedan han dog. Jag önskar att också Siri uppmärksammas. Det var ändå hon som stod vid hans sida och möjliggjorde hans författarskap.

From → Litteratur

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Hemsöborna | ingescyber

Kommentera

