Hoppa till innehåll

Avklädd

maj 4, 2012

Stackars min Adam plåtlåda. Den är strippad, avklädd och fortfarande i obrukbart skick. Själv har jag fått lära mig en massa nytt om vilka delar som sitter ihop och vad de gör för att motorn ska fungera. Dessvärre påstår mannen i mitt liv att jag har kört för hårt med bilen. Till det säger jag bara: Bah! Om jag har kört för hårt är det fel på hastighetsmätaren och fartkontrollen, för om det står 80 på vägskylten ställer jag in 80 och kör inte hårdare än det. Jämnt och bra går det. Vitsen med fartkontrollen är väl just den att man ska hålla hastigheten? Eller har jag totalt missförstått?

Här är locket, som åkte iväg till motorverkstaden i grannstaden igår.

Och här ser ni ett av bekymren, den söndriga ventilen, syns ju tydligt att där fattas en bit.

Den här vackra tingesten är kamaxeln om det nu heter så på svenska. Mr J talar nämligen det andra inhemska språket och sade att det här är en nokka-akseli.

Och det här är karburatorn, utan kottar i. 🙂

Stackars Adam plåtlådan. Så här ser det nu ut inuti den.

Och det här är diverse mysko grejer. Längst till vänster en slang som var alldeles igentäppt. Har nånting med bränsletillförseln att göra, tror jag? Eftersom det lär vara den som har gjort att bilen alltid knyckt när man startar den och skall köra iväg. Snällt har jag ju trott på mannen i mitt liv när han förklarat att det har med automatchoken att göra.
I den svarta lådan ståtar termostaten. Den skall också bytas ut, för den är trasig.

Och så det enda jag nu vet om motorer är att de innehåller kolvar. Det fick jag i tiderna lära mig i skolan under fysiktimmarna. Så här ser de ut.

Kolvarna utsattes för ett prov i natt. I morse var det stönanden och ack och ve som gällde, för ena kolven är sönder. Snart tror jag att jag håller med äldsta ättelägget som genast rekommenderade att jag skulle byta till en nyare bil. Men se, det vill ju i princip inte jag för jag är ju vän med min nuvarande plåtlåda. Dessutom finns det ännu mera överkänslig elektronik i nyare bilar och inget märke är längre säkert att satsa på. Hur många olika biltyper har inte återkallats på grund av något slarvfel i tillverkningen?
Den söndriga kolven är nu på väg till ovannämnda motorreparatör. Mr J och mannen i mitt liv behöver goda råd om vad som skall göras. Byta alla kolvar eller bara den ena?
Undrar om jag nånsin kommer att köra den här bilen mera?

Som fotograf fungerade mannen i mitt liv.

From → Ditt och datt, Teknik

2 kommentarer
  1. Ett sådant härligt teknikspäckat inlägg! Det luktar bensin, motorolja, svett och testosteron om det 😀
    Bra på rubriker är du också. ”Avklädd” har ju något lätt erotiskt över sig och det där med spyor fick ju en förra gången att tro att ni supit skallen av er på wappen! 😀

Lämna en kommentar