Skip to content

Allmänt fel

maj 10, 2012

– Hej, var är mamma?
– Hon är nog här hemma i köket. Vill du tala med henne?
– Nä, jag undra bara när jag int har hört nåt och int fick tag på henne. Hur kom hon hem utan bil?

Tio minuter senare kurvade yngsta ättelägget in på gårdspanen, fortfarande smått upprörd över att jag inte svarat i min Nokia. Jag gräver fram den ur en av handväskans djupa fickor och är bombsäker på att ingen ringsignal hörts på hela dagen. Och mycket riktigt, inget missat samtal syns i listan.
– Ja, men telefonsvararen slog på genast. Jag kom inte fram.
– Oj, då, svarar jag och sen börjar vi prata om annat och jag glömmer bort alltihopa.

– Varför svarar du int?
– Det är nåt mysko med min telefon, säger jag till min mor då hon senare på kvällen får tag på mig via faxens trådtelefon.
Nu är det alltså hög tid att börja utreda och kolla. Det går inte heller att ringa med telefonen. Texten ”Allmänt fel”, dyker upp på skärmen. Lite halvdant googlar jag ointresserat på svenska med sökordet ”allmänt fel” och Nokia. Utan resultat förstås. Före har jag kollat operatörens hemsida för att utesluta tekniskt strul därifrån.

– Du ska stänga av och sätta på den, hojtar mannen i mitt liv hjälpsamt.
– Ja, ja, men int nu för nu laddar jag den medan jag gör lite annat.
Och så glömmer jag förstås bort hela telefoneländet igen.

Mycket senare på kvällen är det dags för dagens chattsession med äldsta ättelägget. När ditten och datten är avklarade minns jag plötsligt min krångliga telefon och berättar för honom om mitt ”allmänna fel”. Han är ju en rådig person och vill dessutom gärna hjälpa mamma även om det går på distans, så han hugger direkt och säkert till och hittar telefonens operativsystems diskussionsforum. Nu står det förstås inte ”allmänt fel” utan ”general error”. Jag kollar inställningarna i min telefon och de ser helt rätta ut. Enligt diskussionen på nätet återstår nu det sista halmstrået, dvs att helt radera allt och börja från fabriksinställningarna på nytt. Hujeedamej. Vill inte. Måste ju först säkerhetskopiera alltihopa och det kommer ju att ta en evig tid. Nej, vill inte, kan inte…
Äldsta ättelägget försöker lugna ner mig per distans och frånta mig teknostressen. Han tar kontakt med yngsta ättelägget via chattkanalen och bröderna kommer överens om att mor behöver teknisk hjälp med riktig handpåläggning.

– Men stäng nu av den och sätt på den på nytt, ropar mannen i mitt liv när han tröttnat på mitt ojande och vojande.
– Okej, okej.
Sagt och gjort och ett kontrollsamtal till hans Nokia och voila allting fungerar igen. Men vad som hänt och varför det blev ”allmänt fel” vete fåglarna.

From → Teknik

Kommentera

Kommentera

