Skip to content

Förivrade mig

maj 23, 2012

Alltså, jag skulle ju bara lämna in mina låneböcker. Jag borde ha lämnat in dem för länge sedan, men jag vågade inte gå till biblioteket, så jag lånade om dem på webben. Smart? Nix.

I kväll kunde jag förstås ha dumpat böckerna i inlämningsluckan och sedan rusat därifrån. Men biblioteksdörren stod på vid gavel, så…
Ja, jag tassade in på darrande knän och med ett fyrkantigt sug i blicken. Avlämnade de lästa böckerna på disken, vände tvärt på klacken och försökte ståndaktigt blicka rakt fram. Ut, jag skulle raka vägen ut och inget annat.

Va? I vänstra ögonvrån skymtade jag en Paul Auster. Vänster arm sticker reflexmässigt ut medan handen blixtsnabbt nappar boken. Oj, den här har jag inte läst. Måste bara låna den. Och ja när jag nu ändå står där framför snurrhyllan med nyheter kan jag ju ta en titt på de övriga titlarna också.
Ja, och varför då inte titta in i bibliotekssalen också när jag nu ändå var på gång?

Och jag får syn på Oates, Brögger och Wolf. Nu har jag alltså fyra låneböcker och det räcker mer än nog. Men vänta nu, där är en bok av Sigrid Combüchen. Är inte det en som man borde läsa?
Och se på sjutton, där är den där boken av Alex Schulman. Tänk om man skulle ta och läsa den också riktigt på skoj.

Suck! Så där fortsatte det och när jag återvände till lånedisken hade jag hela åtta böcker med mig. Kommer jag att hinna läsa dem till den 20.6? Nej, knappast för jag måste nog göra annat än läsa, läsa, läsa…
Eller måste jag?

Kommentera

Kommentera

