Skip to content

Mera funderingar

juni 20, 2012

För en vecka sedan blev jag klar med boken Mera funderingar skriven av Anna Lena Bengelsdorff. I boken finns hennes kåserier från åren 2005 – 2010. Hon har medverkat i HBL som kåsör sedan år 2000 och har gett ut en bok innan med de tidigare texterna. Erkänner mycket snopet: Har inte läst kåserierna, trots uppmaning av mannen i mitt liv. Han gillar Bengelsdorff. Vet inte riktigt varför jag alltid hoppar över kåserierna och hellre läser kolumner i HBL.

Jag tycker om Bengelsdorffs sätt att skriva. Jag gillar urvalet av texter. Här handlar det om allt från vardagsliv till invandrarfrågor. Jag uppskattar hennes kunskap och bildning, att kunna sätta in händelser i historisk kontext. Jag blir rörd och glad över texterna om barnbarnen och deras tankar. De texterna andas respekt och kärlek. Här blir de små barnen (barnbarnen) sedda, får ta plats och leva i en trygg värld i samklang med naturen. Önskar att alla barn kunde få ha det så.
Förstås finns här både skrivfel och grammatikaliska dito, men den här gången störs jag inte så mycket av dem. Endast ibland hakar meningarna upp sig och jag blir tvungen att traggla lite innan jag kommer igenom.

En riktigt bra sommarbok. Rekommenderar varmt som sällskap i hängmattan.

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

