Skip to content

Änglarnas stad

oktober 15, 2012

För ett tag sedan läste jag Änglarnas stad eller The Overcoat of Dr Freud. Boken är skriven av Christa Wolf och det är första gången jag överhuvudtaget läst nånting av den här östtyska författarinnan.
Boken handlar dels om Wolfs liv i Östtyskland och dels om hennes nu efter murens fall och stasi-arkivets öppnande. Nuet handlar om hennes stipendietid i Los Angeles på Getty-Centret. Wolf har varit en uppburen författare i Östtyskland, men nu framkommer det att hon också har varit en informell medarbetare till DDR:s säkerhetstjänst Stasi. Ett faktum hon inte alls minns. Hon har själv också studerat akterna i Stasis arkiv för att se vem som angett henne och familjen och ser att en hel del vänner inte är vad de sagt sig vara. Den tyska pressen jagar henne.

I den här boken gör hon upp med sitt förflutna och försöker minnas. Hon går igenom händelser från ungdomen och försöker tolka vad hon upplevt och reda ut sina minnen. Parallellt med detta skriver hon om sin tillvaro i USA. Hon gör skarpa iakttagelser och sörjer att det inte finns ett mänskligare system än kapitalismen, egoismen och den blinda konsumtionen. Wolf tampas med skuldkänslor både för nazitiden och för DDR-tiden. Hon beskriver bra tyskarnas kollektiva skuld och hur den tar sig uttryck. Hennes egen vånda ger henne sömnsvårigheter. Många nätter sitter hon och diskuterar med Peter Gutman. Hon fångar också upp uttryck och meningar samt tankar som hon skriver ned på sin reseskrivmaskin på nätterna.

I Los Angeles har många berömda tyskar, som flydde Hitler bott och Wolf besöker de husen och platserna och försöker förstå. I slutet av boken reser hon till ett indianreservat. Det avsnittet blir ibland lite tråkigt och skulle kanske ha kunnat lämnats bort helt och hållet. Å andra sidan, hon dokumenterade ju sin tid i USA, så…

Ibland är det svårt att riktigt hänga med i händelserna då berättarperspektivet byter och jag inte riktigt vet vem ni är? De som bestämde i DDR? Vi som läser boken? Eller nån Wolf pratar med? Peter Gutman?
Skuldkänslorna beskriver hon bra och dem känner jag faktiskt igen från nån annan bok jag läst ev. från nån film om Östtysklands fall. Wolf skriver bra, så kanske jag borde läsa nåt annat av henne också?

From → Litteratur

4 kommentarer
  1. Ja-a, alla dessa intressanta böcker som man inte hinner med… undrar hur många jag har i bagaget då jag kommer hem från bokmässan… NÅN gång blir de lästa, jag sträckläste ju Magnus Hedmans bok, men nu har jag hållit länge på med Andreas Lundqvists ”Mitt positiva liv” – han skriver roligt, boken är BRA, men dygnets timmar räcker inte till för allt man vill göra 😀

    • Åh, jag ligger också efter beträffande nutidslitteraturen. Läser för tillfället klassiker in english och det tar sin lilla tid.
      Och jag vågade mig inte alls till bokmässan i år heller. MÅSTE jag bara MÅSTE rensa ut bland alla mina böcker, för vi ryms inte längre in i vardagsrummet. Startade faktiskt med det projektet lite smått under den regniga sommaren, men resultatet var mycket klent, endast två deckare i pocketformat.

  2. Från det ena till det andra – har du läst någon av Knausgårds böcker? Kanske jag frågat förr, men i så fall har jag glömt ditt svar 🙂

    • Knausgård, jo har läst första boken och var inte vare sig road eller imponerad. Ställvis bra, men mycket ojämn och jag retade mig på hans egoism. Har inte orkat läsa de andra delarna. Inte ens efter hans sejour i Skavlan.

Kommentera

