Skip to content

Det fjärde offret

december 28, 2012

Apropå december månads bokhög, så läste jag faktiskt Mari Ljungstedts nionde Gotlandsdeckare, Det fjärde offret, i början av den här månaden. Och vad ska jag säga om den då? Vet inte riktigt. Alla ingredienser som ska finnas i en deckare är med, dvs poliser med lagom stora problem (bl a Knutas), mord, sidohistorier till själva intrigen osv. För mig lämnade boken en lite fadd eftersmak, men den passade utmärkt som mellanläsning efter höstens alla klassiska titlar.
Det känns som om Jungstedt har skrivit på löpande band. Hon kan hantverket, men det blir liksom inga höjdare och rätt snabbt anar jag sambandet, vilket gör att spänningen delvis saknas för min del.
Men hennes beskrivning av den unga flickan som hamnar i fosterfamilj känns rätt och riktig. Den är bra och objektiv. Annat som känns bra är att ingen i boken är alltigenom ond. Det finns alltså orsak till händelserna och så blir det som det blir. Tidsperspektivet växlar mellan nu och dåtid. Det hela börjar med att en värdetransport rånas mitt i sommaridyllen. Men mera av handlingen ska inte avslöjas här ifall ni vill njuta av en garanterat svensk deckare.

det fjärde offret

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

