Skip to content

Is

januari 11, 2013

I natt kom jag så till sista sidan i romanen Is, skriven av Ulla-Lena Lundberg. Alla verkar ha läst den och alla har mer eller mindre förälskat sig i den. Att rikssvenskarna inte förstår bokens storhet är bara att beklaga. De tyckte ju att den inte har såna kvaliteter som behövs för att få delta i tävlingen om nordiska Litteraturpriset. Bah, säger jag. Undrar om de är ute efter sina vanlig sup- och sexromaner? Nä, nu var jag elak, men alltså…

Is är en underbar bok. Vardagsrealism berättad med en varm inkännande röst. Inget skrivs läsaren på näsan, men finns där att upptäcka om man vill ta emot. Människornas öden och umbäranden beskrivs lågmält och realistiskt. Många får komma till tals, vilket gör det lättare att förstå samhällets betydelse. Att leva i yttersta skärgården är både glädje, sorg och utmaning.

Boken handlar om prästen Petter och hans familj, i början hustrun Mona, senare utökad med döttrarna Sanna och Lillus. Handlingen tar avstamp i prästens ankomst till Örarna. Hur han och hustrun blir emottagna och hur de välkomnas i församlingen för att senare inlemmas i den. Vardagslunken beskrivs och för handlingen långsamt framåt. Det här är ingen actionroman och just därför så skön att läsa och sjunka in i. Jag uppskattar språket, beskrivningen över hur det var förr och att få en bild av ett Finland som efter kriget ändå förmådde resa sig. Livet var hårt och slitsamt, men innehöll också glädje.
Där Petter är lite tafatt och opraktisk, fylld av Guds kärlek så till den grad att han ibland verkar lite mesig och ofta råkar i penibla situationer är Mona hans raka motsats. Hon är rask och kapabel. Praktiskt lagd och får allting att löpa. Hon får också dra det tyngsta lasset medan Petter pastoraliserar för att kunna söka kyrkoherdetjänsten på Örarna. Han behöver examen för det och hamnar att åka till Domkapitlet i Borgå.
Och döttrarna då, ja, mitt hjärta blöder för dem. Mera än så här tänker jag inte avslöja för jag vill inte förstöra läsupplevelsen för er som ännu inte hunnit läsa Is.
För läsa den, det ska ni!

Den 26.1 kommer Ulla-Lena Lundberg till Bokcaféet i Lovisa och gissa vem som kommer att vara där och vifta med sin bok i högsta hugg för att få en dedikation i den?
I kväll går det att bekanta sig lite närmare med henne i serien Bakom bilden på Yles tv Fem. Programmet börjar klockan 18.30. Det får ni inte heller missa!
Och har ni aldrig besökt Kökar, så gör det. Kom bara ihåg att färjplats på båten Gudingen från Galtby i Korpo ska beställas så tidigt som i mars eller april om ni ska över i sommar. Det är en vacker ö och jag har haft ynnesten att få uppleva ön både sommartid och när höststormarna ylat. Jag har också haft glädjen att få sitta i Ulla-Lenas vardagsrum några gånger och dricka te med henne.

is

 

From → Litteratur

7 kommentarer
  1. Ja, nog måste boken läsas!
    Intressant i inlägget var också det där om den där färjplatsen på Gudingen. Är det sant att man inte kommer över om man inte beställt plats redan på våren?! 🙂

    • Jo, det är sant att man måste vara ute i god tid om man ska ha bilen med sig. När jag besökte Kökar första gången i juli 1997 så fick jag ändå inte över bilen förrän följande morgon. Då fick jag parkera bilen i Galtby i Korpo, ge nycklarna till Gudingens besättning och sen hämta bilen i hamnen i Kökar följande morgon. Senare på hösten i september och oktober var det inte samma rusning och gick att beställa färjplats typ samma vecka man skulle över. Jag har faktiskt hållit datakurser där! 🙂
      I princip behöver man ju nog inte ens bil på Kökar. Det är ju inga långa avstånd på ön och man klarar sig med cykel. Men om man sen ska vidare till typ Mariehamn så…
      Då när jag var över så hade jag fem barn med mig + bagage samt en väninna och hennes dotter, så vi behövde nog bilen.

      • Ja, men nu förstår jag! Om man ska över en VISS dag måste man boka – jag trodde man inte kom över på hela sommaren om man inte bokade i mars. Hahahaahaaa 😀

      • 🙂 Oj, förlåt. Jag förklarade lite dåligt. Kommer nog inte att få anställning på nån resebyrå nu!

Trackbacks & Pingbacks

  1. Som en Michelingumma « ingescyber
  2. Sibirien | ingescyber

Kommentera

