Skip to content

Kulturgumma

januari 12, 2013

Nu har det hänt, eller nåja, kanske inte riktigt än, men snart… Jag håller på att utvecklas till en tvättäkta kulturgumma. Ni vet, en sån där rar tant som springer på alla begivenheter. En sådan som gör att det lönar sig att arrangera utställningar, skapa teater, ordna konserter osv.
Utan dem skulle kulturen i vårt land inte överleva.

Idag har jag själv ställt upp. Jag besökte bokcaféet i stan för att få träffa Karin Granlund som skrivit boken Prins i en värld som inte fanns. Och Louis Ehrnrooth, 90 i år, som själva boken handlar om.
Det var smockfullt i Owen’s café i Gallerian. Stolar bars in, tog slut och flera till fick skrapas ihop. Det har aldrig nånsin varit så mycket folk på caféet tidigare. Men den lokala pressen såg jag inte till. Konstigt!
Alla öste lovord över boken och den rekommenderades varmt. Ehrnrooth berättade så humoristiskt att jag måste nog få läsa den här boken, jag med. Och jag är så glad för Karins skull. Skrivandet har varit en lång process. Så glad att hon lyckades och att boken är så omtyckt och populär.

I morgon skall jag fortsätta min kulturella gärning. Den här gången skall jag bänka mig i Lovisa kyrka och närvara vid kyrkoherdeinstallationen.
Men nu, nu skall jag hålla mannen i mitt liv sällskap medan han glor på dumburken. Själv ska jag sticka lite och det är ju också kultur, inte sant?

4 kommentarer
  1. Jag vet inte om jag har rätt, men jag antar att lokalpressen inte var där eftersom vi då boken kom ut hade nästan ett helt uppslag om den. Personintervjuer med Louis och Karin som jag själv skrev, och en recension av boken som Bbl:s Egil skrev.

    • Tror nog att du har helt rätt, för det var så jag tänkte också, bara lite förvånad över att Lovari inte syntes till. Men huvudsaken var ju att folk hade hittat dit och besökte bokcaféet. Ska bli spännande att se om det blir rusning när Ulla-Lena Lundberg kommer den 26.1

      • Tror nog det blir rusning då U-LL kommer. Jättefint att bokcafeet i Lovisa lyckats locka hit henne som gäst!

      • Ja, hon har jättefull kalender just nu. Det var verkligt intressant att vara på kyrkoherdeinstallationen i söndags och jämföra nu med då. Fanns en bra beskrivning i Is av hur det var förr.

Kommentera

