Skip to content

Persuasion

januari 14, 2013

Ett av de bästa beslut jag gjorde förra året var att gå med i mi-kursen The English Bookclub. Det har varit jättetrevligt att diskutera böcker på engelska och läsa en hel mängd klassiker. I början var jag tveksam och tänkte att mina engelska kunskaper inte kommer att räcka till. Men hittills har det gått bra. Lite harmar det ibland att jag inte slår upp flera ord för att lära mig nytt och utöka mitt ordförråd. Men ofta drar läsningen iväg med mig så att jag inte orkar stanna till för varje nytt ord utan nöjer mig med att jag förstår det hela ur sammanhanget.

Den första bok vi läste i januari 2012 var Persuasion skriven av Jane Austen. Hon dog, år 1817,  innan den här boken kom ut. Handlar förstås om kärlek och dess förvecklingar med en flicka i centrum. En alldeles typisk Austen alltså. En del tycker att det aldrig händer nåt i hennes böcker. Men själv har jag alltid gillat dem. Tycker om språket och Austens stillsamma underfundiga humor.
När vi sedan träffades och diskuterade boken fick jag riktigt nypa mig i armen för det verkade som en dröm att vi satt tillsammans och diskuterade boken helt seriöst.
I december blev jag lite chockad då jag upptäckte en drös med lärare som aldrig hade hört talas om Jane Austen och inte visste vem hon var. Gissa vem som kunde upplysa dem?
$(KGrHqF,!ksEy+ioZl6pBNfvFTs3TQ~~_35

From → Litteratur

4 kommentarer
  1. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Du läser MASSOR av böcker du, och jag beundrar dig för det!
    Ska själv ”traggla” mig genom Keplers tre senaste. Eller traggla är väl fel ord för jag tror nog dom alla är mycket spännande.
    Det där med läsandet går i perioder – jag läser väldigt mycket tidningar, både dags- och vecko, så för böckerna borde tid kanske planeras in 🙂

    • Massor är ju en sanning med modifikation i mitt fall, för jag läste ju endast 24 böcker under år 2012 = ca en/månad.
      Mitt läsande går också i perioder, ofta vill jag läsa mer än jag hinner och orkar för det finns ju så mycket annat intressant att göra och uppleva:
      Själv plöjer jag genom en hel del tidningar också, mycket på nätet och till slut blir jag så råddig att jag inte riktigt vet var jag har läst vad.
      Kepler står också på min måste-läsa-lista och borde t o m ha en bok hemma, men hittar inte den just nu så…

      • När jag har läst mina Kepler hamnar dom troligen på loppisbordet, men du kan få ha förköpstur om du är intresserad, så vi kan återkomma.

      • Bra tack! Vi siktar på det och återkommer.

Kommentera

