Skip to content

One Day

januari 18, 2013

Bok nummer två i The English Bookclub var One Day av David Nicholls. Den läste jag i mars ifjol. För mig var det en helt ny bekantskap. På svenska heter boken En dag. För mig var både bok och författare helt okända. Vet inte riktigt varför. Kanske för att jag ändå inte har så stenhård koll på böcker på andra språk? Eller för att jag just vid den tiden boken kom ut hade en svacka i läsandet?

One day handlar om Emma och Dexter och en dag i deras liv, den 15 juli. De är vänner, prövar på ett förhållande, men går skilda vägar och deras liv utvecklas åt vitt skilda håll. Men de träffas eller åtminstone rings alltid den 15.7. Greppet att följa med ett par en dag under året i många år är spännande och lite speciellt. Trodde först att det inte skulle fungera, men det gör det. När jag i våras berättade att jag höll på att läsa den här boken, var det många av mina läsarvänner, som fick ett skimmer i ögonen och sade:- Åh den. Jag har läst den och den är så underbar.
Jovisst, är boken bra och läsvärd. Men jag bör nog erkänna att jag blockerades rätt länge av att Dexter var en sådan stropp och fullblodsegoist.
Filmen som bygger på boken har jag inte heller sett. En lucka i min allmänbildning. Alldeles tydligt att jag nog måste skärpa mig innan jag totalt tappar greppet.

tumblr_lgo5ivekaz1qd9a66o1_500

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

