Skip to content

Kära Agnes

februari 10, 2013

I veckan har jag hunnit läsa en spännande brevroman, Kära Agnes, skriven av Håkan Nesser. Boken är föredömligt tunn, har ett bra språk och är mera spännande än jag först ens vågade tro.
Nesser hör till mina favoritförfattare, men då bör jag väl tillägga att jag inte läst hans deckare med Van Veeteren i huvudrollen. Nej, jag har läst bland annat Och Picadilly Circus ligger inte i Kumla samt Kim Novak badade inte i Genesarets sjö.

Kära Agnes är raffinerad och tät. En bok, som är lätt att läsa och ta till sig. Kul idé med riktiga brev som skrivs långsamt och tar den tid de behöver för att komma fram till adressaten. Berättarperspektivet hoppar från nutid till barndom och Agnes är berättarjaget förutom i de brev hon mottar från sin barndomsväninna Henny. De har inte varit i kontakt med varandra på tjugo år och träffas som hastigast på Agnes’ mans begravning. Av Henny får Agnes ett chockerande, men lockande förslag. Ska hon nappa på det?
Upplösningen är överraskande. Bit för bit bygger Nesser skickligt upp intrigen. Boken är läsvärd.

kara-agnes

From → Litteratur

Kommentera

Kommentera

