Skip to content

Två män är en för mycket

mars 11, 2013

I fredags var det kvinnodagen. Om den ska firas eller inte råder det delade meningar om. En del tycker att vi kvinnor redan har det så bra här i västvärlden jämfört med våra förtryckta medsystrar i diverse u-länder, arabländer eller egentligen muslimska osv. Själv förstår jag inte riktigt resonemanget. Varför skulle vi gå bakåt med jämställdheten i väst och slänga oss på soffan och säga: Men vi har ju det redan så bra jämfört med dem och dem? Den manliga euron är fortfarande 82 cent för kvinnan lönemässigt. Finska män misshandlar och våldför sig fortfarande på sina kvinnor, osv. osv. Frågar ni mig så är mitt svar enkelt: All orättvisa ska motarbetas oberoende vem den drabbar. Ja, jag vet, de krassa och förnuftiga kommer att i det här läget börja tala om pengarna och deras makt. Men om vi alltid skyller ifrån oss, hur ska vi nånsin få till stånd en förändring?

I fredags fick mannen i mitt liv för sig att han inte kunde lämna mig ensam hemma på självaste kvinnodagen. Riktigt varför jag prompt skulle följa med till huvudstaden och inte fick sitta hemma och sticka disktrasor istället, vet jag inte.
I något sked fick jag den briljanta idén att bjuda med yngsta ättelägget. Tyvärr hade jag totalt glömt bort att två män är en för mycket i min plåtlåda. I synnerhet om den ena vill samma saker som jag. I det här fallet Äventyr med stort Ä i huvudstaden när vi nu en gång var där. Men se nej, fort hemåt österut igen efter att godset levererats. Strunt i det att fru och barn var vrålhungriga. Strunt i det att just samma personer vägrar äta på bensinstationer. Och strunt i att vi på grund av snöovädret omöjligt kunde hinna till vårt favoritställe i Borgå innan det stängde.
Gnissel, gnassel. Nästa gång sitter jag hemma och stickar. Basta!

kvinnodagen_olyckanNär vi styrde kylaren österut fick vi vänta jättelänge. Det borde inte ha varit kö för klockan var före 15.  Men det hade hänt en sex bilars kedjekrock på Lahtisleden. Massor med blåljus. På nyheterna hörde vi att endast två personer blivit tvungna att tas in på sjukhus. Det var jättehalt efter det ymniga snöfallet.

kvinnodagen_flygplanI ett huj klarnade himlen upp och alla moln försvann.

kvinnodagen_saltet_yrPå motorvägen yrde saltet.

kvinnodagen_borgåOch när vi kom till grannstaden strålade solen.

From → Ditt och datt, Fritid

3 kommentarer
  1. hej,
    fredagens oväder var one its kind. Tänkte ta livet av mig flera gånger på en kort sträcka. Helt otroligt vad de kom snö.

  2. Vad kul med lite bilder på din blogg! Platser man känner igen 🙂

Kommentera

