Skip to content

Resultat av nattens arbete

mars 30, 2013

Inte för att jag vill reta Carita och inte för att jag vill skryta, men här ser ni resultatet av nattens arbete:

bondost_på_påskenNi kanske är lika förvånade som undertecknad? Ja, i sådana fall förstår jag er och håller helt med. Ingen trodde att en hemlagad bondost skulle dyka upp på vårt påskbord. Men tji fick vi alla. Sent igår kväll fick jag nån konstig inspiration och började koka och ”sotta” och resultatet fick godkänt i morse.

Att jag överhuvudtaget kan sådant här får jag tacka min mor för och lite min insikt också. Den 17.12.2003 var jag hemma i mitt barndomskök och lärde mig handgripligen att koka bondost. Mamma var inte alls pigg på det hela. Som den vana kocka hon är hade hon svårt att ange mängder och tider, men jag pressade på. Svärmor gick bort redan år 1993 och det fanns liksom ingen annan än mamma kvar som då och då bjöd på denna goda ost. Alltså var det dags att jag tog mig i kragen och började koka själv. Och vem var då en bättre expert än just min mor?
De av er som kokat bondost ofta tycker kanske att det inte är någon konst. Njaa, kanske inte, men det är så mycket som kan gå fel. Det är ett passande så det inte kokar för mycket, eller för lite, eller bränner fast i bottnen. Och varje gång jag tar ut massan ur pressen är jag lite förskräckt. Tänk om den är hård som sten? Eller bara lösa gryn?
Mannen i mitt liv påstår att jag ska koka mera och oftare så jag blir vanare, men…
Ja, då skulle det ju inte vara något extra eller speciellt festligt med bondosten längre. Dessutom blir det mycket disk, jag har inget riktigt ostkar av trä och jag förmår aldrig kasta vasslan som blir över så det blir till att baka genast eller frysa in och baka i ett senare skede.
Och lustigt nog, när jag var liten brydde jag mig inte särskilt mycket om bondost, men nu tycker jag att den är jättegod. Och det gör de övriga i familjen också. Därför hade jag lite roligt åt mannen i mitt liv i natt då jag frågade hur mycket salt han tyckte att jag skulle ha i ostmassan och han svarade:
– Lägg nu tillräckligt så att den håller.
Håller? I vårt kylskåp? Haaa! Den tar slut fortare än kvickt.

From → Ditt och datt, Fritid

2 kommentarer
  1. Aj-aj… när ska jag lära mig tillverka bondost? Undrar om jag har tålamodet?
    Måste ju finnas de som köper bondost också, så kanske jag tillsvidare håller mig till den skaran av bondostälskare 🙂

    • Jo, självklart måste det finnas av bägge kategorier. Själv är jag glad att mamma lärde mig och att jag förvånande nog kan de få gånger jag får för mig att koka en. 🙂

Kommentera

