Skip to content

The Choice

juni 7, 2013

Vårterminens sista bok i The English Bookclub heter The Choice. Den är skriven av Nicholas Sparks. Den läste vi till träffen i maj. Boken handlar om veterinären Travis Parker och hans nyinflyttade granne Gabby Holland. Hennes hund får valpar och Gabby beskyller Travis’ hund för faderskapet. Det uppstår en del förvecklingar. Gabby är lite från och till och rätt övertygad om att hennes pojkvän är den rätta. Hon har ju ändå flyttat hit till den här staden för att få vara tillsammans med honom. Nånting vagt som inte fungerar i relationen mellan föräldrarna och Gabby finns i bakgrunden. Nånting som tidvis stressar henne.
Travis har mycket fritid och en hel del sportiga nöjen. Han har ett gäng vänner som träffas hos honom eller gör grejer tillsammans med honom. Men flickvännerna har avlöst varandra i snabb takt allt medan hans kompisar har gift sig och skaffat barn. Sedan går det som det går. Han blir handlöst förälskad i Gabby och vet inte riktigt hur han ska klara av att snärja henne utan att skrämma henne.
I slutet av boken blir det dramatiskt, men jag ska inte avslöja hur det går här för då blir det ingen överraskning för er.

Och vad ska jag säga om boken då? Sparks tycks vara en populär (?) författare. Han har gett ut många böcker och de tycks handla ganska mycket om liknande mönster.
Över halva boken är jag mest irriterad över hur våpig Gabby är. Kan det faktiskt vara en kvinnas högsta önskan att bli gift? Kan en mamma verkligen utöva sådan press på en vuxen dotter att hon ogillas för att hon velat satsa på studier istället för att gifta sig? Det är förstås amerikanska förhållanden, men vi lever ju ändå på 2000-talet. Långt, långt in i boken irriterar jag mig också över att det liksom inte kommer till skott och det där valet aldrig blir av. För knappast handlar det om huruvida Gabby ska välja pojkvännen eller inte.
Mot slutet händer det saker, men…
För mig var boken en sådan lättviktare att jag nog inte skulle låna den på biblioteket. Början var rena rama dravlet. Det tog för lång tid för Sparks att  få nånting att hända i boken.

The Choice

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. Du är en flitig bokslukare! Jag ska snart fortsätta med ”Sandmannen” (Kepler). Har haft en lång paus, dels för att allt möjligt annat tagit min tid, dels för att berättelsen ärv rätt hemsk – jag ville inte mista nattsömnen…

    • Mitt läsande går också i perioder, så ibland läser jag inget alls. På senaste tiden har jag dock hungrigt slukat böcker. När jag jobbar vill jag inte heller läsa alltför spännande eller hemska böcker. Sedan är det lite olika vilka böcker som far iväg med min nattsömn.

Kommentera

