Skip to content

Mogen för skrubben

juni 12, 2013

Har plöjt igenom ännu en sträckläsningsbok, Mogen för skrubben av Solja Krapu. Blev färdig med den i morse. Igår natt hade jag verkligen svårt att lägga den ifrån mig. Mitt förnuft sade mig dock att några timmars sömn är ett måste. Jag kan ju inte läsa hela natten som då jag var ung, eller ska vi säga yngre? 🙂

Boken handlar om den rekorderliga högstadieläraren Eva-Lena Eliasson. Höstterminen kör igång och hon känner sig sliten, men jobbar hårt på. Vill ha ordning och vill vara välförberedd. Är duktig. Satsar mycket av fritiden och familjen på eleverna och skolan. Obetald övertid, som hennes man Erik smågnäller över. Eva-Lena sköter både jobbet och hemmet med samma bravur. Kontakten till tonårsbarnen och framförallt maken lider.
Höstterminen för med sig många förändringar för Eva-Lena. Dels börjar hennes barndomsväninna Aurora, som lärare på skolan, dels förlorar hon sitt klassrum och sin klassföreståndarkollega. Eva-Lena får lov att samarbeta med Berit, som inte alls vill ha något med datorer att göra och som vill komma så lätt undan som möjligt. Eva-Lena blir spänd och springer som en skållad råtta mellan lektioner, rastvaktande, möten osv.
Läsaren får följa med Eva-Lenas stressiga jobb och kamp på hemmaplan. Hennes förtroligheter med Aurora och hur Eva-Lenas situation sakta förändras. Det stora som händer är att Eva-Lena blir inlåst i kopieringsskrubben en fredag kväll och får tillbringa helgen där.
Berättelsen byter tidsperspektiv från Eva-Lenas nu i skrubben till vad som hände före den ödesdigra fredagskvällen.
Det här är Krapus debutbok och en stark sådan. Mogen för skrubben kom ut redan år 2005. Tycker att författaren beskriver det kvinnliga duktighetssyndromet på ett mycket bra och trovärdigt sätt. Trovärdig är också beskrivningen från skolvärlden. Karaktärerna i boken är lätta att ta till sig och tycka om. Situationerna i klasserna bra och skarpsynt beskrivna. Boken är förutom inkännande också spännande. Kommer Eva-Lena att klara sig i skrubben utan mat? Vem kommer att hitta henne? Hur kommer det att gå med äktenskapet? Är det här en vändpunkt på riktigt för henne?
Rekommenderar varmt boken.

9789150105070

From → Litteratur

2 kommentarer
  1. Jag ska läsa mer i sommar jag också… men nu har jag fastnat i ”Sandmannen”… den är väldigt obehaglig… så egentligen borde jag inte läsa den… vissa kapitel plågar mig mer än andra. Här finns nog lite av det där syndromet ”vem av oss författare kan vara värre, grymmare, hemskare än alla andra”.

    • Huuu, vågar man alls läsa sånt? Sedan med tanke på lilla Eerika 8 år, så… Ja, den verkliga grymheten överträffar ibland fantasin. Tror att jag ska hålla mig till gladböcker resten av sommaren… kanske…

Kommentera

