Skip to content

Det som tillhör mig

juni 13, 2013

Smygstartade sommarens deckarsäsong redan i slutet av maj och läste då Det som tillhör mig av Anne Holt.  Lite obegripligt att det igen blev en Holt eftersom jag ju för ungefär ett år sedan konstaterade att jag tröttnat på henne. Men alla måste väl få en andra chans eller hur? Den här boken kom ut som pocket år 2003. Den handlar om barn som blir kidnappade och försvinner för att dyka upp som lik med ett budskap: Du fick som du förtjänar. Emilie är dock försvunnen och har ännu inte återfunnits död. Polisen startar en skoningslös jakt och famlar först i blindo. Kriminalkommissarie Yngve Stubö försöker övertala Inger Johanne Vik att hjälpa polisen. Hon är psykolog och jurist med ett förflutet inom amerikanska FBI. Hon är motvillig, mycket motvillig och fortsätter jobba på sitt forskningsprojekt. Småningom dras hon ändå in i utredningen av en mycket envis Stubö.

För mig blir den här deckaren aldrig riktigt så där superspännande. Här finns två parallella historier, som Holt nystar upp bit för bit. Hon är ju en driven författare och personporträtten är träffande. Som läsare blir jag dock lite besviken över att jag så snabbt anar sammanhangen.
Dock en lämplig bok för hängmattan.

det-som-tillhor

From → Litteratur

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Bortom sanningen | ingescyber

Kommentera

