Skip to content

Fest på rest

juni 24, 2013

Hur jag än vrider och vänder på fakta så kommer jag till den slutsatsen att jag inte är bra i köket. Jag är helt enkelt inte intresserad av matlagning. Under midsommarhelgen var vi till all tur inte flera än tre vuxna vid matbordet. Och maten var det lätt som en plätt att fixa. Låt vara att det tog tid att skrubba nypotatisen, men sedan behövdes inget mera. Jag bakade inte ens någon midsommarkaka. Vi åt jordgubbarna naturellt, hälsosammare så. Till imorgon har jag dock en beställning på marängtårta med jordgubbar. Det vill gästerna från Ekenäs ha och när har jag nånsin sagt nej till ekenäsborna? Som vanligt hittar jag inte mitt bravurrecept så jag får väl improvisera lite. Jordgubbar har jag inte heller hemma, men de finns väl att få i stan vid något torgstånd.

Lite mat = lite rester, till all tur. Sill blev det över så idag hade vi fest på rester till lunch.
sillsmörgåsarMen att koka äggen var inte heller alldeles lätt. Det ena flöt upp till ytan och jag blev smått nervös. Ringde min hulda moder, mitt hushållsorakel. Den här gången var hon lika villrådig som jag, men tröstade mig med att det nog skall gå bra. Ingen av oss kom ihåg om det betydde att ägget var dåligt, gammalt eller vad då om det flöt upp?
Nå, när äggen var färdigkokta såg jag ju varför det ena hade flutit upp.
ägget_smiterÄgget försökte smita ur skalet!

Apropå ägg och maräng ännu, detta har hörts på ägginformationslinjen:
– Var finns vitan i ägget? Jag hittar bara gulan. Jag behöver vitan för jag ska baka maräng. Ska jag koka ägget först så vitan kommer fram?

From → Ditt och datt

2 kommentarer
  1. Om jag inte är säker på att äggen är färska testar jag dem i en skål med vatten. De som flyter är dåliga. Äggen kokar inte heller sönder om man saltar dem då de ligger i vattnet – skratta på bara, men så är det 🙂

    Nå väl, man ska förstås lägga äggen försiktigt i vattnet, eller hälla vattnet på äggen som åkt först i kastrullen – allt för att de inte ska få små sprickor i skalet innan vitan hunnit stelna.

    Se här nu hur många husmorstips du får av en som inte är husmoderlig alls 😀

    Och ps! Ägg- och sillmackor är morjens!

    • Åh, tackar ödmjukast för alla fina tips. Det där med flytande ägg hade jag nånstans i bakhuvudet, men…
      Vattnet saltade jag, men tydligen hade olyckan varit framme ändå. Suck! Jo, mackorna försvann i ett nafs trots att karlarna i huset deklarerade: ”Jag är nu inte så för den där sillen”. 🙂

Kommentera

